Banka Slavia 1869 -1918. Podnikání, podnikatelské strategie a sociální zakotvení.
Slavia - Mutual Insurance Bank 1869-1918. Business, Enterpreneurial Strategies, Social Networks.
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/55418Identifiers
Study Information System: 119049
Collections
- Kvalifikační práce [23976]
Author
Advisor
Referee
Šouša, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History
Department
Institute of Economic and Social History
Date of defense
10. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
pojišťovnictví, pojištění, Banka Slavia, podnikové dějiny, slavismus, sociální sítěKeywords (English)
Insurance business, Insurance, Slavia - Mutual Insurance Bank, Business History, Slavism, Social NetworksPředkládaná bakalářská práce je případovou studií vývoje Vzájemně pojišťovací banky Slavie v letech 1869-1918. Představuje příspěvek k business history českého podnikání v dlouhém devatenáctém století. Studie sleduje Slavii jako podnikatelský subjekt a zasazuje ho do kontextu pojišťovnictví monarchie. Pozornost je věnována procesu zakládání pojišťovny a jeho předpokladům. Jádro práce představuje analýza podnikatelské strategie managementu podniku v jednotlivých pojistných odvětvích, ve vztahu k investicím i vzhledem ke kartelovým organizacím. Práce zároveň sleduje sociální zakotvení Slavie, jak v sociálních sítích podnikatelstva, tak v klientele, přičemž se zabývá sociálními a kulturními předpoklady šíření pojišťování v české společnosti. Práce z oblasti podnikových dějin, s přesahy do dějin politických a sociálních, je založena především na interpretaci primárních pramenů.
This case study analyses the evolution of the Slavia - Mutual Insurance Company between 1869- 1918. It is a contribution to the Czech business history in the ‚long' nineteenth century. It follows the development of this enterprise and relates it to the development of insurance in the Hapsburg Empire. Firstly, the author reconstructs the process of its promotion and traces its preconditions. Secondly and most importantly, this study investigates the entrepreneurial strategy of this composite insurance company in the main insurance types, in relation to the investment of company's capital and to the business outside and inside of a cartel. Thirdly, the present study tracks the development of the social basis of the company on the level of its management with respect to its structure and its social networks as well as on the level of its clientele. More generally, this study examines the social and cultural prerequisites for the growth of insurance underwriting in the Czech society. The present study is based largely on interpretation of primary sources.