Podobnost, nápodoba, proměna
Resemblance, Imitation, Metamorphosis
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/55105Identifikátory
SIS: 122729
Kolekce
- Kvalifikační práce [23729]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jinek, Jakub
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Filozofie
Katedra / ústav / klinika
Ústav filosofie a religionistiky
Datum obhajoby
18. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Platón, Argumentace, Zdání, Obraz, MimesisKlíčová slova (anglicky)
Plato, argumentation, semblance, image, mimesisÚstředním tématem diplomové práce jsou teoretické předpoklady Platónovy argumentace založené na figuře zdání v X. ústavě a v dialogu Sofistés. Samostatné kapitoly jsou zaměřeny na výklad vybraných pasáží těchto dialogů. Podrobně jsou vypracovány některé dílčí předpoklady. Jsou jimi např. the one over many argument v dialogu X. Ústava. Z dialogu Sofistés pak především pojetí různých druhů obrazu. Na základě výkladu a reference těchto dialogů je, s přihlédnutí k výkladům v sekundární literatuře, postulován společný závěr, že použití figury zdání je krajně problematické, neboť nedovede vyjasnit povahu obrazu jako svého definičního rysu. Redukce nápodoby a v druhém případě sofistického umění na určitý typ zobrazení, nicméně nevede ke kýženému cíli poznání těchto předmětů výkladu, avšak i tak předkládá netriviální popisy rámce Platónova myšlení. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The central theme of my thesis are theoretical assumptions of Plato's arguments based on the figure appearance in dialogues X. Republic and Sophist. Separated chapters are devoted to the interpretation of selected passages of dialogue. Some partial assumptions are developed in details, such as The one over many argument in dialogue X. Republic and the essence of the image from Sophist. One conclusion follows from these work: the use of figures appearance is extremely problematic, for that reason, because we can not clarify the nature of image, as its a definitional feature. Reduction of imitation and in the second case of the art of Sophists on a certain type of representation, however, does not lead to the intended goal (to know the subjects of interpretation), but pointed out some non-trivial descriptions of the philosophical framework of Plato's thought. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)