Náboženská gramotnost
Religious literacy
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53749Identifiers
Study Information System: 139730
Collections
- Kvalifikační práce [2276]
Author
Advisor
Referee
Kuźniar, Mariusz
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
Theological education
Department
Department of Pastoral Theology and Law Sciences
Date of defense
30. 1. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
gramotnost, dítě, mládež, dospělí, duchovní život, náboženské znalostiKeywords (English)
literacy, child, young people, adults, spiritual life, religious knowledge literacy, child, young people, adults, spiritual life, religious knowledgeDiplomová práce "Náboženská gramotnost" si klade za cíl zmapovat a definovat nový pojem náboženská gramotnost, popsat žádoucí náboženskou gramotnost v závislosti na věku a uvést základní přehled prvků, které ji vytváří. Práce se týká náboženské gramotnosti na poli katolického křesťanství. Nejprve je zařazeno pojednání o pojmu gramotnost obecně, jsou vymezeny jeho úrovně, druhy, hlavní činitele a hlediska posuzování. Dále je pojednáno o gramotnosti kulturní, o vzdělávání jako o jejím formování a o vztahu mezi kulturou a křesťanstvím. Poté s využitím obsahu pojmů obecné a kulturní gramotnosti následuje vlastní definice náboženské gramotnosti. Náboženská gramotnost je v práci vymezena ze dvou úhlů pohledu, které se vzájemně prolínají, tj. z pohledu znalostního a z pohledu praktického. Je pojednáno o náboženské gramotnosti v obou oblastech v jednotlivých věkových obdobích - v dětství, v mládí a v dospělosti. Pro každou věkovou skupinu jsou charakterizovány vhodné stimuly rozvoje gramotnosti a aktivity v životě farnosti. Klíčová slova: gramotnost, dítě, mládež, dospělí, duchovní život, náboženské znalosti
The Diploma thesis "Religious Literacy" aims to map and define a new concept of the religious literacy, to describe the desirable religious literacy depending on the age and to state a basic overview of the elements that it generates. The thesis involves the religious literacy in the field of Catholic Christianity. First, it deals with the concept of literacy in general; it is defined by the levels, types, key factors and aspects of the assessment. In addition, the thesis talks about the cultural literacy, about the education as its forming and the relationship between the culture and Christianity. Then, using the concepts of general and cultural literacy, the definition of religious literacy follows. Religious literacy is defined in the thesis of two angles, which are interconnected, ie in terms of knowledge and practice. The religious literacy is discussed in both areas in the different age periods - in childhood, youth and adulthood. For each age group the appropriate incentives of the development of literacy and the activities in parish life are characterized. Key words: literacy, child, young people, adults, spiritual life, religious knowledge.