Brian Friel's Conception of Forming History and Its Implications
Brian Friel: Pojetí utváření historie
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/50380Identifikátory
SIS: 97456
Kolekce
- Kvalifikační práce [23976]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Wallace, Clare
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglistika - amerikanistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglofonních literatur a kultur
Datum obhajoby
12. 9. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Brian Friel, irské drama, irská historie, Field DayKlíčová slova (anglicky)
Brian Friel, Irish drama, Irish history, Field DayCílem této bakalářské práce je analyzovat téma historie v tvorbě současného irského dramatika Briana Friela a poskytnout tak celistvý přehled o jeho postoji jak k minulosti samotné, tak k psaní prózy zasazené do určitého reálného prostředí v minulosti. Pro tento účel jsem zvolila tři hry - Translations, The Communication Cord a Making History - které budou v jednotlivých kapitolách rozebrány z hlediska různých vlivů, které přímo nebo nepřímo ovlivnily Frielovo chápání problematiky historie, její dopad na současnost, a také jak by k ní měl umělec přistupovat ve své tvorbě. První kapitola obsahuje teoretický základ této práce. Hlavní část vychází z práce Haydena Whitea Metahistory, která se zabývá pojetím historiografií v čase a nahlíží na ně spíše jako na příběhy než vědecké studie. Dále je tu nastíněn stručný přehled vývoje filozofie historie a jejího chápání od devatenáctého století až do počátku dvacátého století. Teorie Friedricha Nietzscheho hrají v této části velkou roli, jelikož jeho postava je všeobecně vnímána jako předchůdce modernismu a postmodernismu, a tudíž jeho názory, byť možná nepřímo, také ovlivnily Frielovu tvorbu. Druhá část teoretické kapitoly je věnována divadelní společnosti Field Day jejímž členem byl i Friel, a která také značně ovlivnila Frielův postoj k irské historii. Další...
Thesis Abstract The aim of this thesis is to provide a thorough overview of Brian Friel's attitude to historical writing based on an analysis of three of his plays that directly deal with the themes of Irish history and heritage - Translations, The Communication Cord, and Making History. The plays are analyzed from different perspectives, applying various sources and influences shaping Friel's understanding of the concept of history as such and its fictional representation in art. Upon this careful examination, major tendencies in Friel's historical writing are revealed offering a concise characterization of not only the plays in question but also of the Irish historical consciousness in general. The thesis is divided into four major chapters - one providing a theoretical background which would be later applied to the other three parts that deal directly with Friel's works. The theoretical part is further divided into a brief summary of the philosophy of history and a short introduction of the Field Day Theatrical Company. The former segment is based on Hayden White's Metahistory for he treats historical writing as a narrative rather than a scientific objective report. This part follows the development of the concept of history, truth, and art, and is mainly focused on Friedrich Nietzsche as an ideological...