Dramatizace větších epických celků určené dětskému herci
Dramatizations of Larger Epic Pieces Designed for a Child Actor
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49395Identifiers
Study Information System: 95448
Collections
- Kvalifikační práce [23729]
Author
Advisor
Referee
Kočí, Julie
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Theatre Studies
Department
Departement of Theatre Studies
Date of defense
12. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
dramatizace, divadlo hrané dětmi, dramatická výchova, literatura pro děti a mládežKeywords (English)
dramatization, children's theatre, drama in education, children's literatureDiplomová práce analyzuje dramatizace větších epických celků, které se objevily na českých celostátních (popř. krajských) přehlídkách dětského divadla po roce 1989. Po charakterizaci úlohy dramatického textu v divadle hraném dětmi se práce pokouší stanovit hodnotící kritéria pro dramatizace zkoumané oblasti. S ohledem na cíle umělecké i pedagogické porovnává práce kompoziční, jazyková i tematická východiska vybraných textů. V centru pozornosti stojí zejména takové adaptační prostředky, které získávají zvláštní význam právě ve spojení s dětským hercem - způsoby vytváření dospělých postav, zobrazení vnitřního světa dětského hrdiny apod. Analýza textů má zejména za úkol zodpovědět otázku, jak daleko dokázali autoři dojít v úzkých hranicích, které dramatickému textu přináší zaměření na dětského herce do patnácti let.
This thesis analyses the dramatizations of larger epic units, which have appeared on the Czech national (or regional) shows of children's theatre since 1989. After characterizing the role of dramatic text created for the theatre played by children, the work attempts to establish the evaluation criteria for the dramatization of the investigated area. With regard to the artistic and educational objectives, the work compares the composition, language and thematic basis of selected texts. At the centre of attention are those means of adaptation which acquire particular significance especially in connection with a child actor; ways of creating adult characters, the depiction of the inner world of children's heroes etc. The main task of this text analysis is to answer the question about how far the authors were able to get within the narrow borders brought on by focusing on child actors up to fifteen years of age.