Analýza písemného projevu žáků vyučovaných analyticko-syntetickou metodou a genetickou metodou v průběhu prvního ročníku
Analysis of the written products of the pupils taughts by the analytic-syntetic method and the genetic method during the first grade
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/48356Identifiers
Study Information System: 83114
Collections
- Kvalifikační práce [19354]
Author
Advisor
Consultant
Škaloudová, Alena
Referee
Sotáková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
vývoj psaní, hodnocení písemných produktů, psaní v první třídě, analyticko-syntetická metoda, genetická metoda, psychologické aspekty psaníKeywords (English)
evelopmet of the writing skills, evaluation of the written products, handwriting during the first grade, analytic-syntetic method, genetic method, psychology aspects of the handwritingTato diplomová práce je zaměřena na písařské dovednosti ve výuce počátečního čtení a psaní v průběhu první třídy základní školy. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část představuje vývoj písma v historii, fyzické a psychické předpoklady pro osvojení písařských dovedností, metodiky dvou výukových metod, které jsou v českém školském systému nejčastěji používány, a v neposlední řadě hodnotící škály písma. V praktické části představujeme hodnotící škálu, kterou jsme sestavili pro účely této práce. Tato škála se zaměřuje na obsah dětských písemných produktů, chybovost, schopnost opravy a grafickou stránku. Měli jsme k dispozici kolem 500 dětských písemných produktů, jež byly sesbírány z 22 tříd 9 škol ze třech oblastí ČR (Praha, střední a jižní Čechy, Morava). Děti, které byly do projektu zapojeny, byly vyučovány analyticko- syntetickou nebo genetickou metodou výuky čtení a psaní. Získaná data byla součástí jiného projektu, jenž byl realizován pod záštitou IPPP ČR. Data byla sesbírána dvakrát za školní rok. Proto jsme mohli sledovat vývoj písařských dovedností v průběhu první třídy u každé výukové metody zvlášť, a zároveň porovnat tyto výukové metody mezi sebou. Cíle této práce byly: 1) zjistit jak si děti osvojují písařské dovednosti v průběhu první třídy základní školy u...
This diploma thesis is focused to the writing skills in an initiatory education of a literacy during the first grade at a primary school. The thesis is divided into the theoretical and the practical part. The theoretical part presents the genesis of the handwriting during the history, the physical and psychical expectations for the assumption of the writing skills, the methodics of two learning methods which are used in the czech education system most frequently and last but not least a list of the evaluated scales of handwriting. In the practical part we present the evaluation scale which were constructed for the purpose of this thesis. This scale monitors a plot of the written children's products, an error rate, an ability of corections and a graphical part. We kept at disposal about 500 written children's products which were collected from 22 classes from 9 schools from three parts of Czech Republic (Prague, Central and South Bohemian Region and Moravia). Children which were involved to the project, they were educated by the analytic-synthetic method or the genetic metod for the education of the literacy. The gained data was a part of the another project which were realized under the auspices of IPPP CR. The data was collected twice a one school year. Therefore we can observe a development of...