Básnické miniatury jako způsob hledání nového začátku v čínské poezii 20. století
Miniature Poems as a Means of Seeking New Beginings for Chinese Poetry in the 20th Century
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/47003Identifiers
Study Information System: 66168
Collections
- Kvalifikační práce [23729]
Author
Advisor
Referee
Andrš, Dušan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Chinese Studies
Department
Institute of East Asian Studies
Date of defense
31. 1. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
moderní poezie, Bing Xin, Gu Cheng, poezie mlhy, Májové hnutíKeywords (English)
modern poetry, Bing Xin, Gu Cheng, misty poetry, May fourth movementTato diplomová práce se zabývá miniaturní básní, jež se objevuje na začátku Májového hnutí, coby žánr moderní čínské poezie a je znovuobjeven básníky mlhy v době po Kulturní revoluci. Součástí úvodu do literárně-historického kontextu období výskytu miniaturní básně jsou medailony dvou reprezentativních básníků tohoto žánrů- Bing Xin a Gu Chenga. Následně je představena forma a tematický záběr žánru. Hlavní část výkladu tvoří srovnání miniaturních básní těchto autorů. Práce dochází k závěru, že Gu Cheng formu miniaturní básně rozviji a povyšuje její uměleckou hodnotu. Součásti práce je kritika pramene a souhrn současného stavu bádání. Klíčová slova: Moderní poezie, Bing Xin, Gu Cheng, poezie mlhy, Májové hnutí
This thesis deals with miniature poems, which appeared at the beginning of the May fourth movement, as a genre of modern chinese poetry and was redoscovered by the misty poets after the Cultural revolution. Part of a brief introduction to the literary- historical contexts of both periods are short biographies of two representative poets of this genre, Bing Xin and Gu Cheng. Eventually the form and themes of miniature poems are introduced. The main part of this thesis is a comparative study of Bing Xin's and Gu Cheng's miniature poems. The thesis concludes, that Gu Cheng refines and eleborates the artistic value of the miniature poem. Part of the study is a criticism of primary source, as well as a summary of the current state of research. Key words: Modern poetry, Bing Xin, Gu Cheng, místy poetry, May fourth movement