Přechod z dětství do dospělosti u lidí s těžkým kombinovaným postižením
Transition from Childhood to Adulthood of People with Multiple Disabilities
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46556Identifikátory
SIS: 106195
Katalog UK: 990014825290106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [1561]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šándorová, Zdenka
Fakulta / součást
Evangelická teologická fakulta
Obor
Křesťanská humanitární a pastorační práce - diakonika
Katedra / ústav / klinika
Katedra teologické etiky
Datum obhajoby
26. 6. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Anotace: Předkládaná práce se zabývá přechodem z dětství do dospělosti u lidí s těžkým kombinovaným postižením. Teoretická část se věnuje historickému kontextu mentálního a kombinovaného postižení, na jehož pozadí rozpoznává určité principy, které se v současné době ve vztahu k lidem s postižením uplatňují. Dále se zaměřuje na současné postavení lidí s kombinovaným postižením v České republice. Věnuje se také tématu přechodu z dětství do dospělosti a tranzitním programům, jakožto nástrojům tohoto přechodu. Praktická část formou kvalitativního výzkumu zjišťuje, jaké mají rodič a odborný personál představy o budoucí existenci dospívajících dětí s těžkým kombinovaným postižením a jejich zkušenosti s procesem přechodu nebo názor na něj. Klíčová slova: kombinované postižení, lidská práva, princip normalizace, podporované rozhodování, plánování zaměřené na člověka, dospělost, tranzitní programy
The present paper thematizes the transition from childhood to adulthood of people with multiple disability. The theoretical part discusses following subthemes: principles applied in the current attitudes to people with multiple disability seen in the historical context of the treatment of multiple and learning disability; the current status of these people in the Czech Republic; the ransition from childhood to adulthood and transition programmes as tools of the passage. The practical part, based on qualitative research, maps ways parent and professional staff envisage the future life of children suffering from serious multiple disability, as well as the experience of parent and staff with the transition process. Key words: multiple disability, human rights, Normalization Principle, supported decision- making, person-centred planning, adulthood, transition programmes