Boland, McGuckian and Groarke: nature and the self in three contemporary Irish women poets
Boland, McGuckian and Groarke: příroda a já v poezii tří současných irských básnířek
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46157Identifiers
Study Information System: 103116
Collections
- Kvalifikační práce [23727]
Author
Advisor
Referee
Quinn, Justin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
10. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Ženský hlas v poezii čtyř současných irských básnířekKeywords (English)
The feminine voice in poetry of four contemporary Irish women poetsResumé Tato diplomová práce zahrnuje historický a literárně-kritický úvod k současné irské ženské poezii a interpretaci básní tří jejích představitelek, Eavan Boland, Medbh McGuckian a Vony Groarke. Zaměřuje se na vnímání přírody u těchto básnířek a jejich přístup ke vztahu mezi lidským subjektem a přírodními jevy. Pro kontext této poezie je důležitý feministický kritický přístup k tradičnímu zjednodušujícímu obrazu ženy v irské literatuře a politice. Feministicky orientovaná společenská kritika zdůrazňuje a podněcuje zodpovědnost a nové možnosti současné ženské poezie v Irsku. Kulturně hluboce zakořeněné klišé spojující ženu s úrodností země nebo naopak nevinností náboženského ideálu Panny Marie vyvolalo mezi mladými irskými autorkami silnou vlnu protireakce. Odhalení nebezpečného vlivu těchto idejí na ženský postoj k vlastní identitě a vyjádření skutečného prožitku ženské sexuality patří k základním tématům současných irských básnířek. Pro toto básnické zkoumání ženského "já" je velmi důležité také zobrazení skutečného fyzického a duchovního vztahu k přírodě a čistě osobní přístup k přírodní metafoře. Reflexe vlastního vztahu k přírodním objektům a jevům je klíčová v poezii všech tří básnířek vybraných pro tuto práci. Můj rozbor básní bere v úvahu politické souvislosti této poezie a pokouší se nastínit...
This thesis comprises historical and critical introduction to contemporary women's poetry in Ireland and close reading of three poets of its two latest generations, Eavan Boland, Medbh McGuckian and Vona Groarke. It focuses on her perception of nature and attitude to the relationship between the human self and natural processes and objects. The contextual background to my reading emphasizes the feminist critique of the traditional false images of the woman's self in Irish poetry and politics, and suggests new opportunities of the most recent female poetic voices. The culturally rooted simplifying or even harmful connection between femininity and the fertile land or Catholic ideals of virginity has provoked a lot of indignation among contemporary women poets, and caused abundant literary attempts of its re-negotiation. The authentic poetic representation of the woman's sexual and spiritual connection to the land and nature along with women's subjective use of nature imagery belongs to crucial points of this re-negotiation. It is pursued extensively in all of the poetesses discussed in this paper. My close reading considers the political objectives of the poems and notices different modes of their artistic response to the relevant cultural questions. Nevertheless, it emphasizes also the independence...