Superlearning
Superlearning
bachelor thesis (NOT DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/45627Identifiers
Study Information System: 107324
Collections
- Kvalifikační práce [23727]
Author
Advisor
Referee
Kopecký, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
27. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
superlearning, sugestopedie, vyučování, učení, výuková metodaKeywords (English)
superlearning, suggestopaedia, teaching, learning, teaching methodTato odborná práce je věnována tématu superlearning. Jejími hlavními cíli jsou přehledné a smysluplné ucelení dosavadního vědění v dané oblasti a zprostředkování informací o využití superlearningu ve výuce cizích jazyků v České republice. Práce je složena ze čtyř hlavních kapitol. Superlearning bývá velice často zařazován mezi didaktické metody, jimž je věnována první kapitola. Jedná se však o netradiční didaktický systém, což je řečeno a vysvětleno v kapitole druhé. Jejími součástmi jsou taktéž osvětlení vztahu se sugestopedií a popis jejich společných principů. Předposlední kapitola se skládá ze tří částí - první patří fázím skupinové superlearningové výuky, druhá superlearningu jakožto způsobu samostudia a třetí pak metodě pro výuku cizích jazyků s názvem DME, v níž jsou využívány účinné prvky superlearningu. Tématem čtvrté kapitoly je superlearning ve výuce cizích jazyků v české praxi. Klíčová slova: superlearning, sugestopedie, didaktická metoda, didaktický systém, vyučování, učení, vzdělávání
This specialized thesis is dedicated to the subject of superlearning. Its main objectives are clearly organized and meaningful completion of the present knowing of the given question and mediation of information about use of superlearning in language teaching in The Czech Republic. The thesis is composed of four main chapters. Superlearning is very often ranked among the didactic methods. The first chapter is dedicated to them. But superlearning is the special didactic system, it is said and explained in the second chapter. Its parts are also clarifying of relation with suggestopaedia and description of their common principles. The penultimate chapter is composed of three parts - the first one belongs to the phases of the group tuition of superlearning, the second one to superlearning as a way of self education and the third one to the method of language teaching called DME, which exploits the effective tenets of superlearning. The subject of the fourth chapter is superlearning in language teaching in Czech practice. Key words: superlearning, suggestopaedia, didactic method, didactic system, teaching, learning, education