JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Vážení uživatelé Digitálního repozitáře UK, z důvodu pravidelné údržby bude repozitář cca od 13:45 do 14:00 dočasně nedostupný. Uložte si prosím včas svoji práci a odhlaste s repozitáře. Děkujeme za pochopení. || Dear CU Digital Repository users, the repository will be temporarily unavailable due to the regular maintenance from approximately 13:45 PM to 14:00 PM. Please save your work in time and log out of the repository.
Práce se zabývá dílem současného českého malíře Martina Šárovce (*1977). Jeho výtvarný projev osciluje mezi expresionismem a realismem. Hlavním umělcovým ikonografickým motivem je lidská tvář, kterou pod dojmem postmoderní mediální kultury transformuje do různých, místy až děsivých podobizen člověka současnosti. Vznikají tak groteskní, psychedelické i labilní momentky s vyprázdněnými ikonami současné populární kultury. Práce zkoumá rovněž umělcova umělecká a osobní východiska jeho malby. Zároveň se snaží zařadit jeho dílo do kontextu soudobého českého umění.
The thesis focus on the Czech contemporary painter Martin Šárovec (*1977). His art expression oscillates between expressionism and realism. He is interested in painting the human face, which under an influence of postmodern media culture mutates into different and sometimes scary portraits of today's society. He paints grotesque, psychedelic and labile snapshots with emptied icons of contemporary pop-culture. The thesis tries to find out the artist's life and art sources that reflects in his paintings. It also puts his work into the context of the Czech contemporary art.