Vznik a vývoj zobrazení Buddhy a bodhisattvy v gandhárském umění
The origin and the development of representation of Buddha and bodhisattva in the Gandhāran art
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/44003Identifiers
Study Information System: 123749
Collections
- Kvalifikační práce [23729]
Author
Advisor
Referee
Bouzek, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Classical Archaeology
Department
Institute for Classical Archeology
Date of defense
29. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Gandhárské, umění, Buddha, bodhisattva, Indie, starověká, ikonografie, buddhismus, vlivy, helénistické, římskéKeywords (English)
Gandharan, Art, Buddha, Bodhisattva, ancient, India, Buddhism, Hellenistic, Roman, influencesPráce se věnuje ikonografii raně buddhistického umění v Indii, zejména v oblasti starověké Gandháry. Sleduje vývoj zobrazení Buddhy a bodhisattvy od anikonického do vytvoření anthropomorfní podoby za vlády Kušáṇů. Nastiňuje vliv helénistického světa na vznik této podoby a zároveň se snaží poskytnout přehled o prolínání symbolických a stylistických prvků jednotlivých oblastí, jakož i o jejich následném rozvinutí v pozdějším buddhistickém umění.
This diploma thesis concerns the iconography of early Buddhist art in India, especially in the region of ancient Gandhāra. It follows the development of representation of Buddha and bodhisattva from an aniconic type to establishment of anthropomorphous form during the reign of the Kushaṇas. It outlines the influence of the Hellenistic world on this form and tries to give a summary about the mixture of the symbolic and stylistic patterns as well as their further development in the later Buddhist art.