Vznik a vývoj zobrazení Buddhy a bodhisattvy v gandhárském umění
The origin and the development of representation of Buddha and bodhisattva in the Gandhāran art
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/44003Identifikátory
SIS: 123749
Kolekce
- Kvalifikační práce [23201]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bouzek, Jan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Klasická archeologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro klasickou archeologii
Datum obhajoby
29. 5. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Gandhárské, umění, Buddha, bodhisattva, Indie, starověká, ikonografie, buddhismus, vlivy, helénistické, římskéKlíčová slova (anglicky)
Gandharan, Art, Buddha, Bodhisattva, ancient, India, Buddhism, Hellenistic, Roman, influencesPráce se věnuje ikonografii raně buddhistického umění v Indii, zejména v oblasti starověké Gandháry. Sleduje vývoj zobrazení Buddhy a bodhisattvy od anikonického do vytvoření anthropomorfní podoby za vlády Kušáṇů. Nastiňuje vliv helénistického světa na vznik této podoby a zároveň se snaží poskytnout přehled o prolínání symbolických a stylistických prvků jednotlivých oblastí, jakož i o jejich následném rozvinutí v pozdějším buddhistickém umění.
This diploma thesis concerns the iconography of early Buddhist art in India, especially in the region of ancient Gandhāra. It follows the development of representation of Buddha and bodhisattva from an aniconic type to establishment of anthropomorphous form during the reign of the Kushaṇas. It outlines the influence of the Hellenistic world on this form and tries to give a summary about the mixture of the symbolic and stylistic patterns as well as their further development in the later Buddhist art.