Diagnostika studentských porozumění vybraným tématům politického vzdělávání v rámci občanského a společenskovědního základu
Analysis of students' understanding of politics in the lessons social sciences
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43938Identifiers
Study Information System: 120273
Collections
- Kvalifikační práce [19358]
Author
Advisor
Referee
Kubišová, Zuzana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Foundations of Humanities
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
studentské porozumění, pedagogický konstruktivismus, politické vzdělávání, kvalitativní výzkumKeywords (English)
students' understanding, pedagogical constructivism, political education, qualitative researchDiplomová práce se zabývá problematikou a následně diagnostikou studentských porozumění vybraným tématům politického vzdělávání v rámci občanského a společenskovědního základu. V teoretické části bylo rozebráno několik tematických celků, jako je vymezení základních pojmů a jejich souvislosti, teorie konstruktivismu, metodologie pedagogického výzkumu či systém politického vzdělávání ve škole. V praktické části byla pomocí kvalitativního výzkumu - metody rozhovoru - provedena diagnostika studentských porozumění ve dvou věkových kategoriích. Poté byly obě skupiny srovnány. Na základě získaných poznatků byla provedena komparace s používanými učebnicemi. Klíčová slova: Studentské porozumění, pedagogický konstruktivismus, politické vzdělávání, kvalitativní výzkum
This diploma thesis deals with problems and diagnostics of students understanding of politics in the lessons social sciences. The theoretical part concerns several thematic units such definition of key terms and their relations, the theory of constructivism, the methodology of the pedagogical research or the system of political education at school. The practical part involves the qualitative research of students' understanding in two age categories, using the method of interview. Then, both groups of students were compared. On the basis of retrieved information the confrontation with frequently used coursebooks was created. Key words: Students' understanding, pedagogical constructivism, political education, qualitative research