Role populární kultury v britském a československém výtvarném umění 50. a 60. let 20. století. Koláž v díle Eduarda Paolozziho a Jiřího Koláře 1948-1963
Role of popular culture in British and Czechoslovak art in 1950s and 1960s. Collage in the work of Eduard Paolozzi and Jiří Kolář 1948-1963
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43040Identifiers
Study Information System: 90628
Collections
- Kvalifikační práce [2276]
Author
Advisor
Referee
Hanáčková, Marcela
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of Christian Arts
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
4. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Eduardo Paolozzi, Jiří Kolář, koláž, populární kultura, obrázková albaKeywords (English)
Eduardo Paolozzi, Jiří Kolář, collage, popular culture, scrapbooksBakalářská práce přibližuje rané dílo Eduarda Paolozziho a Jiřího Koláře, zejména pak jejich koláže, které vytvářeli v padesátých letech dvacátého století. Pozornost je zaměřena na problematiku vztahu umění Východního a Západního bloku a na společenské a politické souvislosti. Představuje se zde i situace v britském a československém umění, kterou oba tvůrci reflektovali. Podrobněji je zde uvedena technika koláže, její historie a způsob, kterým s ní oba tvůrci zacházeli a k jakým výsledkům nezávisle na sobě dospěli. Závěr práce se zabývá problematikou deníku a kolážemi, které předznamenaly přístupy pop artu. Pozornost je zde zaměřena i na možné hlubší pochopení koláží obou tvůrců na základě tetrády otázek Marshalla McLuhana. Klíčová slova Eduardo Paolozzi, Jiří Kolář, koláž, populární kultura, obrázková alba
The role of popular culture in British and Czechoslovak art in the 50's and 60's of the 20th century Bachelor thesis approaches the early work of Eduardo Paolozziho and Jiří Kolář, especially their collages created in the 50's of the 20th century. Attention is focused on the relationship between art of the Eastern and the Western block and its social and political context. It represents the situation of the British and Czechoslovak art that influenced both of the creators. Detail is given to collage technique, its history and the way both creators used it and what results independently arrived. The conclusion deals with the issue of the journal and collages which signified pop art approaches. Attention is focused on possible deeper understanding of both collage artists based on tetrade questions by Marshall McLuhan. Keywords Eduardo Paolozzi, Jiří Kolář, collage, popular culture, scrapbooks