Anonymní řezbář a jeho dílna spolupracující s Mistrem Slavětínského oltáře v severozápadních Čechách
-Anonymous carver and his workshop co-operating with Master of Slavětín altar in northwest Bohemia.
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43025Identifiers
Study Information System: 118286
Collections
- Kvalifikační práce [2276]
Author
Advisor
Referee
Chlíbec, Jan
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of Christian Arts
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
4. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
sochařství, dílna, řezbář, 16.století, oltář, Mistr Slavětínského oltáře, Mistr Doksanské archy, pozdní gotikaKeywords (English)
sculpture, workshop, carver, 16th century, altar, Master of Slavětín altarpiece, Master of Doksany, late gothic artTato bakalářská práce si klade za úkol nastínit problematiku řezbáře přišlého do severozápadních Čech spolu se svou dílnou a jejich spolupráci na oltářích s malířem nazývaným Mistr slavětínského oltáře. Dále má práce za úkol definovat vlivy a stylová východiska, pod kterými díla vznikala. Dílna, působící převážně v severozápadních Čechách kolem 30. let 16. století, vytvořila v kooperaci s malířem mnoho hodnotných děl přelomu pozdní gotiky a počínající renesance v Čechách. Vzhledem k rozsáhlé řadě sochařských prací připisovaných anonymnímu řezbáři s dílnou, se práce snaží i o zrevidování počtu těchto jemu připisovaných děl.
This bachelor work aims to outline the work of a carver and his workshop co-workers who came in the Northwest Bohemia and their cooperation on altars with a painter called the Master of slavětín altar. Furthermore this bachelor work tries to find out and describe the influences under which works originated. The workshop with the cooperation with the painter, which operated mainly in northwest Bohemia about 30 of the 16th century, created many valuable works of art of the late Gothic period and the early Renaissance era in Bohemia. Given the vast array of sculptures attributed to the anonymous carver and his workshop, is the work also trying to revised the number of works attributed to him.