Jindřich Chalupecký a avantgarda. Mytologizující rysy Chalupeckého koncepce moderního umění ve vztahu k hnutím avantgardy
Jindřich Chalupecký a avantgarda. Mythologizing features od Chaloupecky modern art conception in relation to avant-garde movements
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41424Identifikátory
SIS: 110104
Kolekce
- Kvalifikační práce [23727]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dadejík, Ondřej
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Estetika
Katedra / ústav / klinika
Katedra estetiky
Datum obhajoby
12. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Chalupecký, avantgarda, moderna, Skupina 42Klíčová slova (anglicky)
Chalupecky, avant-garde, modernism, Group 42Práce čtenáři přibližuje koncepci moderního umění významného českého teoretika umění Jindřicha Chalupeckého ve vztahu k hnutím historické avantgardy, i pozdějším projevům neoavantgardního umění. V práci je kladen důraz na širší dobový kontext a využíváno komparativní metody tak, aby plastičtěji vyvstal Chalupeckého komplexní způsob myšlení i dílčí dobová tematika, kterou bylo teoretické promýšlení tvorby nové mytologie. Členění práce do tří oddílů volně odpovídá časovému vývoji Chalupeckého myšlení a s ním související proměny jeho koncepce. Cílem práce je pomocí kritické metody ukázat osobitost Chalupeckého způsobu vztahování se k problémům moderního umění, stejně jako přinést zamyšlení nad jeho rozmanitými projevy.
The aim of the diploma thesis is to introduce the conception of art produced by major Czech art-critic Jindřich Chalupecký in relation to the movement of historical avant-garde and later manifestations of the neo-avant-garde. The thesis discusses Chalupecký within a broader contemporary context, and uses comparative method to illustrate the complexity of Chalupecký's thought together with the concept of new mythology he shared with some of his contemporaries. The thesis consists of three parts which freely correspond to the sequential progression of Chalupecký's thought and his conception of the avant-garde. The thesis stresses the originality of Chalupecký's approach to modern art, and considers its colorful manifestations.