Divadlo Minor po roce 1989 do současnosti
Theatre "Minor" From The Year 1989 Up to Present
diploma thesis (NOT DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41368Identifiers
Study Information System: 95695
Collections
- Kvalifikační práce [23729]
Author
Advisor
Referee
Jiřík, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Theatre Studies
Department
Departement of Theatre Studies
Date of defense
11. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
Divadlo Minor, loutkové divadlo, divadlo pro děti, inscenační styl, Karel Makonj, Jan Jirků, David Drábek, Jiří AdámekKeywords (English)
The Minor Theatre, puppet theatre, theatre for children, staging styles, Karel Makonj, Jan Jirků, David Drábek, Jiří AdámekDiplomová práce se zaobírá Divadlem Minor po roce 1989, konkrétně proměnami inscenačního stylu této pražské divadelní scény, orientující se zejména na tvorbu pro dětské publikum. Skrze tvorbu dominujících režisérů Divadla Minor (Karel Makonj, Jan Jirků, David Drábek, Jiří Adámek), můžeme vypozorovat výrazné inscenační linie, které utváří profil Minoru. Hlavním cílem autorky je pokusit se ony inscenační linie podrobit reflexi, tedy nalézt opakující se inscenační principy, jež výše uvedení režiséři užívají a předvést je na profilových inscenacích. Samotným analýzám režijních stylů jednotlivých tvůrců předchází historický exkurz Divadla Minor, jenž vymezuje charakter divadla. Součástí práce jsou životopisy reflektovaných režisérů, seznam inscenací od roku 1990 s daty jejich premiér i fotografický materiál k rozebíraným inscenacím.
This thesis concerns itself with the Minor Theatre after the year 1989, namely with changes in a staging style of this prague platform that focuses mainly on a production for the child audience. In the production of the theatres principal directors (Karel Makonj, Jan Jirků, David Drábek, Jiří Adámek) we can observe distinctive courses of staging methods, that shape the Minor's character. The primary aim of this thesis is to attempt to reflect these staging courses and demonstrate them using profile plays. An excursus into the history of the Minor Theatre precedes these analyses to define its character. Biographies of the said directors are also included in the thesis, as well as the list of theatre's plays form 1990 (with the dates of premieres) and photographic material ilustrating the theatricals analysed here.