Du Bois and rap music: two ways of awakening of the African American self-consciousness
Du Bois a rap: dva prostředky k obrození afroamerické identity
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/37728Identifiers
Study Information System: 97539
Collections
- Kvalifikační práce [23729]
Author
Advisor
Referee
Ulmanová, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
15. 2. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Very good
Cílem této práce je postihnout určitý druh souvislosti mezi myšlením W.E.B. Du Boise a rapovou hudbou jakožto dvou nesmírně významných vlivů na afroamerickou komunitu, a popsat tedy vývoj myšlení této menšiny od jednoho z jejích nejvýznamnějších vzdělanců až po tento často kritizovaný hudební styl. Du Boisovo dílo a filozofie jsou předmětem odborných studií po celém světě, zatímco rapové texty a poezie jsou často zatracovány a v odborných kruzích ignorovány. Rap může však, stejně jako Du Bois, sloužit jako cenný zdroj poznání a pokroku, může také vést ke kýženému obrození afroamerické identity, pokud si umíme z obou zdrojů vybrat ty správné kapitoly. Du Boisovo pozdější přiklonění se k ideologii Stalinismu může být pro někoho právě tak pobuřující a odsouzeníhodné jako první album rapové skupiny NWA, ale především je nutné se zamyslet nad tím, že radikální vývoj Du Boisova politického myšlení a nástup fenoménu zvaného gangsta rap byly sice silně znepokojující, ale do určité míry nevyhnutelné posuny. Obojí bylo způsobeno nekončící frustrací afroamerické menšiny na území Spojených Států. Tato bakalářská práce srovnává hlavní témata Du Boisovy sbírky esejí nazvané Souls of the Black Folk a významných postav afroamerické literatury s poezií rapových umělců. Důležitou součástí této práce je také nastínění vývoje...
The aim of this thesis is to connect W.E.B. Du Bois and rap music as two immensely important influences on African American community by tracing the development from one of the greatest scholars in American history to the widely criticized musical genre. Du Bois is studied all over the world whereas rap lyrics are mostly ignored by scholars. Nevertheless, both can serve as extraordinary sources of knowledge and pride, both can lead to the awakening of African American self-consciousness, as far as we choose the right kind of rap music and the right Du Bois. Du Bois's inclination to Stalinism in his later years may be perceived as equally condemnable as the first album of the American gangsta rap crew NWA; but most importantly both Du Bois's radical political thinking and the emergence of gangsta rap are alerting and inevitable in a way. They were caused by the longstanding frustration of the black community in the US. The thesis compares the themes of Du Bois's collection of essays The Souls of Black Folk with the poetry of rap artists. An important part of this thesis is also a sketch of the development of African American progressive thought and social commentary, which is necessary to see the link between Du Bois and rap. It is also intended to make us see that the artistry of musicians such as Mos Def,...