Pravda v současné fotožurnalistice: Digitální manipulace obrazu jako prostředek přesvědčování
Truth at photojournalism: Digital image manipulation as a means of persuasion
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/37174Identifiers
Study Information System: 100954
Collections
- Kvalifikační práce [18149]
Author
Advisor
Referee
Chuchma, Josef
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Journalism
Department
Department of Journalism
Date of defense
16. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
fotografie, fotožurnalistika, manipulace, digitální manipulace, přesvědčování, médiaKeywords (English)
photography, photojournalism, manipulation, digital manipulation, persuasion, mediaBakalářská práce Pravda v současné fotožurnalistice: Digitální manipulace obrazu jako prostředek přesvědčování se zabývá digitální manipulací fotografií v médiích po stránce formální i obsahové. Práce se dělí na tři části. První část se soustředí na uvedení termínu manipulace do kontextu s fotografickým médiem. Popisuje rozdíly mezi analogovou a digitální fotografií, hovoří o termínu postfotografie, popisuje pojem objektivity ve fotografii, zabývá se rolí fotografie v médiích, vymezuje chápání fotografie jako pravdivého média jako kulturní konstrukt. Zabývá se přesvědčováním, manipulací fotografií analogových i digitálních, etickými aspekty editace fotografií, vymezuje limity objektivity ve fotografii, zabývá se vztahem mezi manipulací obrazových materiálů a ovlivňováním paměti. V druhé části se potom práce zaměřuje na konkrétní případy editace fotografií, ke kterým v mediálním světě došlo od roku 2000. Soustředí se přitom na manipulaci obrazu jako aspekt přesvědčování. Třetí částí práce je hloubkový rozhovor s obrazovým redaktorem ČTK Janem Ždimerou, který se zabývá manipulaci fotografií, etikou, korektní prací obrazových editorů v médiích a kauzami, které práce uvádí v případových studiích.
The bachelor thesis Truth in current photojournalism: Digital manipulation of images as a mean of persuasion analyzes the digital manipulation of news photography used in media in the emphasis on the persuasive function of the manipulated photographs. In the first part of the thesis, the main focus is mainly on theory. It describes the difference between analogue and digital photography, deals with the term of postphotography, depicts objectivity in photography, covers with the role of photography in media, defines conception of photographs as true medium as a cultural construct. It is also devoted to the decription of the terms of persuasion, manipulation of both analogue and digital photography, ethical aspects of editing of photographs, demarcates the limits of objectivity in photography and it deals with the relationship between the manipulation of the images and the manipulation of memory. The third part of the thesis is a detailed interview with Jan Ždimera, who works as a press photographer in ČTK. The interview concentrates on manipulaton of photography, ethics of photo manipulation and on correct work of press photographers and image editors in media.