Utváření kompetencí k etickému jednání sester v pregraduální přípravě
Formation of competences for ethic behaviour of nurses in undergraduate preparation
rigorózní práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/36069Identifikátory
SIS: 102727
Kolekce
- Kvalifikační práce [23745]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Strouhal, Martin
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
29. 4. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl
Ústředním tématem práce je etika v ošetřovatelství. Její teoretická část směřuje k výzkumu v oblasti přípravy sester k eticky profesionálnímu jednání prostřednictvím odborného vzdělávání. Hlavním přístupem ke zpracování tématu na obecné úrovni je vytvoření souvislostí mezi normativní etikou s jejími morálními principy a etikou aplikovanou, která podává doporučení pro realizaci principů v praxi. Pro zdůraznění významu vlivu na etiku v ošetřovatelství je uveden vývoj lékařské etiky, vývoj profesní přípravy k etickému jednání lékařů a vztah etiky k právu. Specifičnost oboru je vysvětlena prostřednictvím některých významných témat, jakými jsou utrpení, bolest, umírání, eutanazie a paliativní péče. Ošetřovatelství jako zdravotnické povolání je uvedeno do historických souvislostí prostřednictvím zakladatelky oboru a interpretace myšlenek jejího díla. Historický vývoj je dále sledován v oblastech ošetřovatelství a etiky v ošetřovatelství. . Empirická část práce se pohybuje v problémové oblasti účinnosti metod etické přípravy sester. Cílem výzkumu bylo zjistit, do jaké míry jsou nároky vzdělávacího systému na eticky profesionální přípravu sester relevantní z hlediska účinnosti procesu vytváření jejich profesionálních postojů a způsobů jednání. Základní metodou výzkumu se stalo dotazníkové šetření. Dotazníky...
The main topic of the work is the ethics in nursery. Its theoretical part aims at research in the field of nurses' preparation for ethically professional behaviour based on specialised education. A direct relation to the aims of the research work shows the contents analysis of the ethic curriculum of the study branch a health care assistant, with medium level of education reached and the study branch of a certified nurse with higher professional level of education. Ethically relevant contents of teaching the general education and professional education subjects and aims of education programs in relation to ethic education were used as the starting points of the research section. The empiric part of the work deals with the problematic area of efficiency of nurses' ethical preparation methods. The aim of the research was to find out the level of relevance of education system claims towards ethically professional preparation of nurses from the point of view of efficiency of the process of their professional attitude creation and the way of their behaviour. The methodology of the research also included questionnaire investigations. The questionnaires were presented to teachers and students as the teaching process participants. The students were questioned in the fields of social characteristics, motivation for...