České pivovarnictví 1869-1918, podnikatelské strategie, kartelizace, odbyt
Czech breweries 1869-1918, business strategies, carteles, sales
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/35391Identifiers
Study Information System: 74399
Collections
- Kvalifikační práce [23976]
Author
Advisor
Referee
Jančík, Drahomír
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History
Department
Institute of Economic and Social History
Date of defense
23. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce se snaží postihnout základní faktory formující vývoj pivovarnictví na našem území v letech 1869-1918. Činí tak pomocí analýzy fungování tří podniků, které představují tři odlišné cesty k pivovarskému velkopodnikání. Analyzovány jsou především mechanismy fungování podniku, organizace prodeje, technologická úroveň a zapojení do procesu kartelizace. Kartelizaci je věnován rovněž samostatný oddíl práce, který formuluje jednak specifika pivovarské kartelizace a její důležitost pro vývoj oboru ve sledovaném období.
This thesi s aims to capture the fundamental factors of developement of czech breweries in period 1869 - 1918. It analyzes three big companies, which repesent specific ways of orginazation. It analyzes especially the mechanisms of their business and financial results, technological level, organization of sales and coopearation in cartels. Cartels are discused separatly and mentioned is their importace for the developemnt of the field in the period.