Nevyhnutnosť krstu pre spásu vo svetle dokumentu MTK
The Necessity of the Baptism for Salvation in the Light of the Document of ITC
Nevyhnutelnost křtu pro spásu ve světle dokumentu MTK
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/33443Identifikátory
SIS: 74717
Kolekce
- Kvalifikační práce [2276]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Brož, Prokop
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Teologické nauky
Katedra / ústav / klinika
Katedra fundamentální a dogmatické teologie
Datum obhajoby
24. 1. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Slovenština
Známka
Velmi dobře
Na základě dokumentu MTK "Naděje na spásu pro děti, které umírají nepokřtěné" a na podkladě studia vybraných textů Písma, magisteriálních, teologických, liturgických pramenů byla v práci stručně řešena otázka nevyhnutelnosti křtu pro spásu dětí i dospělých. Křest představuje řádnou cestu spásy pro všechny lidi. V christocentricky vnímaných dějinách je každý člověk zaměřen na Krista a naopak, Kristus má nárok na každého jednotlivce. Proto je možné oprávněně předpokládat, že pro dospělého člověka, který nemůže vykonat explicitní rozhodnutí pro Krista, bude jeho implicitní rozhodnutí na základě tohoto Kristova nároku spásonosným, pokud tomuto nároku výslovně neodporuje. Za malé zemřelé děti, které explicitní ani implicitní rozhodnutí nemohli objektivně vykonat, se církev přimlouvá, aby se nik neztratil, protože existují dostatečné teologické důvody domnívat se, že i tyto děti budou spaseny, protože Kristův nárok se vztahuje rozhodně i na ně.
In the Diploma thesis entitled "The Necessity of the Baptism for Salvation in the Light of the Document of ITC" in terms of the document of ITC "The Hope of Salvation for Infants Who Die without Being Baptized" and on the base of the selected parts of the Holy Scripture, magisterial, theological, liturgical texts questions about the necessity of the baptism for salvation of infants and adults are discussed. The baptism is the proper way for all people to be saved. The history of salvation is christocentric; everything is focused on Christ and, vice versa Christ turns to every man, accepts every man. Therefore, one can suppose that for every adult who cannot make an explicit decision for Christ, this Christ acceptation together with its implicit decision is enough for its salvation. On the other side, church prays for those infants who died without being baptized and who could not make neither explicit nor implicit decision for Christ. There are sufficient theological reasons to suppose that these infants will be saved because Christ has accepted also all these children.