On-line learning in real-time environments
On-line learning in real-time environments
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/3148Identifiers
Study Information System: 43705
Collections
- Kvalifikační práce [11216]
Author
Advisor
Referee
Mrázová, Iveta
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Theoretical computer science
Department
Department of Software Engineering
Date of defense
6. 2. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Práce se zabývá vývojem nového algoritmu pro zpětnovazební učení (reinforcement learning), nazvaného StimulusActionReward Network (krátce SARN). Cílem je vyvinout algoritmus pro nasazení v reálném prostředí. To klade na použité techniky dvě hlavní omezení: řídící algoritmus musí pracovat se vstupy v oboru reálných čísel a učení musí probíhat za pochodu, bez předchozích trénovacích běhů. Dalším cílem je minimalizovat zásahy učitele (člověka) nutné pro úspěšné nasazení algoritmu pro daný problém. Architektura SARN kombinuje konekcionistickou síť a skalární zpětnou vazbu použitím hebbovských principů. Postupnou změnou vah v síti se tvoří vazby mezi relevantními vstupy (stimuly) a akcemi, které vedou k pozitivní zpětné vazbě. Protože použitý algoritmus je schopen rychle vybrat důležité vstupy, je možné použít vstupní prostor poměrně velké dimenze. To vede k myšlence použití náhodné rekurentní sítě pro před-zpracování vstupu. Prototyp byl testován ve virtuálním prostředí Unreal 2004. V porovnání s Q-learning vykazuje SARN v časové skále desítek sekund až jednotek minut typicky lepší výsledky. Zejména po spojení s Echo State Network vyžaduje SARN narozdíl od většiny srovnatelných algoritmů velmi málo zásahů od učitele nad rámec skalární zpětné vazby. Díky těmto vlastnostem je algoritmus použitelný například pro...
In this work, a novel reinforcement learning algorithm, Stimulus Action Reward Network (SARN), is developed. It is targeted for application in real-time domainswhere the inputs are usually continuous and adaptation must proceed on-line, without separate training periods. Another objective is to minimise the amount of problem-specific teacher(human) input needed for successful application of the algorithm. The SARN architecture combines a connectionist network and scalar reinforcement feedback by employing Hebbian principles. By adapting the network weights, connections are established between stimuli and actions that lead to positive feedback. Since the links between the input stimuli and the actions are formed quite rapidly, it is possible to use a large number of stimuli. This leads to the idea of using recurrent random network (Echo State Network) as a pre-processing layer. Prototype implementation is tested in Unreal 2004 game environment. The comparison with Q-learning shows that on the time scale of tens of seconds to minutes, SARN typically achieves better performance. When coupled with an Echo State Network, SARN requires a uniquely low amount of problem-specific information supplied by the teacher. These features make SARN useful for domains such as autonomous robot control and game AI.