Estetika Oscara Wilda
Aesthetics of Oscar Wilde
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/29635Identifiers
Study Information System: 88799
Collections
- Kvalifikační práce [23729]
Author
Advisor
Referee
Jarošová, Helena
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Aesthetics
Department
Department of Aestetics
Date of defense
29. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Bakalářská práce Estetika Oscara Wilda zkoumá podobu a vývoj estetických úvah významného anglického literáta, dandyho a myslitele druhé poloviny devatenáctého století. Nejprve popisuje vlivy, které na tyto úvahy měly myšlenky J. Ruskina, W. Morrise, W. Patera a J. M. Whistlera. Dále představuje z hlediska estetiky nejvýznamnější Wildovy teoretické texty a témata. Na základě analýzy těchto textů dospívá autor v závěru práce k popisu několika charakteristických pojmů Wildovy estetiky a k popisu vývoje Wildova estetického myšlení, ve kterém vymezuje čtyři průběžná stádia: rané stádium, ve kterém se Wilde zaměřuje především na hlásání společenské prospěšnosti umění; stádium, v němž Wilde propaguje autonomii uměleckého díla a noetickou prioritu uměleckých forem vůči formám přírodním; stádium, v němž Wilde zkoumá přednosti interpretujího kritckého ducha estetické kontemplace a konečně stádium, v němž Wilde formuluje ideál duchovního sebeutváření individua jako uměleckého díla.
The bachelor thesis The Aesthetics of Oscar Wilde deals with the character and development of aesthetic considerations of a major English writer, thinker and dandy of the second half of the nineteenth century. It describes the influences of the texts of J. Ruskin, W. Morris, W. Pater and J. M. Whistler on Wilde's thought. Then it presents in terms of aesthetics the most important texts and topics of Wilde's. Based on the analysis of these texts the author arrives at the description of several characteristic concepts of Wilde's aesthetics and describes the development of Wilde's thought dividing it into four stages: Early stage in which Wilde focuses primarily on preaching of the social benefit of art. Next stage in which Wilde promotes the autonomy of art and epistemic priority of art forms to natural forms. Stage in which Wilde explores the advantages of interpretative critical spirit of aesthetic contemplation and finally a stage in which Wilde formulates the ideal of spiritual self-realization of the individual after the fashion of an artwork.