Portrét Eleonory z Toleda ve sbírkách Národní galerie v Praze
Portrait of Eleonora di Toledo in the Collection of the National Gallery in Prague
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/29267Identifiers
Study Information System: 66816
Collections
- Kvalifikační práce [2276]
Author
Advisor
Referee
Přibyl, Petr
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of Christian Arts
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
9. 6. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
- 90 - RESUMÉ Tématem mé bakalářské práce je rozbor jednoho z nejkrásnějších renesančních obrazů ve sbírkách pražské Národní galerie - Bronziniho portrétu Eleonory z Toleda. Kromě toho sleduji také širší rámec - rodinné prostředí, v němž Eleonora žila, včetně stručného nástinu prostředí Florencie kolem poloviny 16. století. Práce je sestavena na podkladě sekundární literatury, kterou cituji v poznámkách. O životě Eleonory se nedochovalo příliš mnoho zmínek, ale přesto si lze učinit představu o jejím osobním životě - dívka z významné španělské rodiny se provdala za panovníka jednoho z nejpřednějších italských městských států, Florencie. Stala se manželkou Cosima di Medici, byla dobrou ženou a starostlivou matkou, ale také velmi půvabnou dámou, jak dokládá i náš portrét. Agnolo Bronzino byl již v době, kdy přistoupil k tvorbě Eleonořina portrétu, ceněným a uznávaným umělcem (žák Jacopa Pontorma). Pochvalně se o něm zmiňuje i Giorgio Vasari. Ve Florencii zahájil kariéru úspěšného medicejského portrétisty. Za přelomové dílo se pokládá jeho vyobrazení Cosima jako Orfea. Mimo jiné byl Bronzino také pověřen výzdobou Eleonořiny kaple. Na slavném portrétu je Eleonora zachycena ve svých čtyřiadvaceti letech jako krásná dáma v honosných šatech, která svým gestem symbolizuje manželskou věrnost. Vyobrazený oděv se stal...
Portrait of Eleonora di Toledo in the collection of National Gallery in Prague The main theme of my thesis is the study of one of the finest renaissance paintings in the collection of The National Gallery in Prague - Bronzino's Portrait of Eleonora di Toledo. Beside the main theme, the thesis also focuses on painting's context such as family relationship in which Eleonora had lived including a brief outline of general conditions in Florence around 1550. The thesis is set together on basis of secondary literature, which is noticed in the quotes. There is not a lot of information remained about Eleonora's own life, however we are able to develop a concrete idea about her personal life - a young lady from a distinguished Spanish family married the Duke of the one of the most significant Italian city states - Florence. She became a wife of Cosimo di Medici, she was a fine woman and a carefull mother, but also a lovely lady as shown in the portrait. When Agnolo Bronzino came up to produce Eleonora's portrait, he had been already treated as an accounted and acclaimed artist. Also Giorgio Vasari depicted his talent with honourable mention in his works. Particularly in Florence, he started his career of successful Medici portrait painter. As a turning point of his works, it is considered his painting of...