Kostel Panny Marie Vítězné a kult Pražského Jezulátka
Church of Our Lady Victorious and the Cult of the Holy Infant of Prague
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/28379Identifikátory
SIS: 86876
Katalog UK: 990013822980106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [19359]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dvořáková, Markéta
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání - Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra občanské výchovy a filosofie
Datum obhajoby
24. 5. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Práce obsahuje informace o historii karmelitánského kostela Panny Marie Vítězné a Pražského Jezulátka a místech, na kterých je ve světě kult Pražského Jezulátka rozšířen a jakým způsobem zde vešlo ve známost. První část práce se zaměřuje na historii kostela Panny Marie Vítězné včetně údajů o předcházejícím luteránském kostele Nejsvětější Trojice, jehož přestavbou dnešní chrám vznikl potom, co byli luteráni z kostela po bitvě na Bílé hoře vypovězeni a kostel získali bosí karmelitáni. Tato část je uzavřena shrnutím informací o tom, kdo získal kostel a karmelitánské klášterní budovy po jejich zrušení při josefínských reformách, a jejich následném spravování maltézskými rytíři a návratem karmelitánských kněží po roce 1990. Další část práce se zabývá historií Pražského Jezulátka, jeho původem ještě před dobou, než se dostalo do Prahy a jeho osudy za třicetileté války. Jsou obsaženy základní informace o jeho vlastnících a karmelitánském řádu. V poslední části práce následuje popis Pražského Jezulátka, jak a kým je oblékáno a jmenuje nejznámější dárce šatů ve sbírce Jezulátka. Další údaje se týkají šíření kultu po Čechách a později po ostatních zemích celého světa. Jsou zde popsány nejznámější místa, kde je Pražské Jezulátko uctíváno.
This work includes the history of the church of Saint Mary Victorious and the Infant Jesus of Prague and the places where his cult is hold and the ways how the popularity of the Prague Infant spread all around the world. The first part is about the history of the church of Saint Mary Victorious, including entries about former Lutheran church of The Holy Trinity which was rebuilt and thus the contemporary church was developed after the former owners Lutherans were banished and the new owners Barefooted Carmelites came. During the reign of Josef II the Carmelite monastery was abandoned and the church was administered by Maltese Knights. After the year 1990 the Carmelites returned. The following part deals with the history of the Holy Infant of Prague, with his origins before he came to Prague and his story during the Thirty Years' War. The basic information of his owners and Barefooted Carmelites are included. The last part contains the description of the Prague Infant, how he is dressed and how the cult is spread around the Czech country and later all over the world.