Doping - znalosti a postoje vysokoškolských studentů
Doping - the knowledge and attitudes of university students
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/27401Identifiers
Study Information System: 87009
Collections
- Kvalifikační práce [19351]
Author
Advisor
Referee
Ehler, Edvard
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Biology - Teaching Degree for Lower Secondary Schools - Chemistry
Department
Information is unavailable
Date of defense
31. 5. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Sport je významnou součástí dnešní společnosti. Je aktivitou volného času, zábavou, i prevencí zdravotních obtíží. V současnosti je význam sportu orientován především na výkon a aspekt úspěchu. Cestou k úspěchu se v některých případech stávají dopingové látky. Znalost dopingových látek mezi sportovci je velice důležitá, aby bylo možné předejít pozitivnímu dopingu a všem jeho důsledkům. Je proto potřeba důsledně informovat o této problematice jak dospělé, tak i mladé sportovce, a zároveň zdůrazňovat prevenci v oblasti této problematiky. Hlavním cílem práce je zjištění aktuálních znalostí, postojů a informovanosti studentů tělovýchovných oborů o dopingové problematice. Získané údaje byly porovnány s předchozími šetřeními.
Sport is an important part of today's society. It is leisure time's activity, entertainment, and prevention of health problems. Nowadays, the importance of sport is oriented mainly on performance and success. Under these conditions, doping substances may in some cases mean way to success. Knowledge of doping substances among athletes is very important in order to prevent positive doping and all its consequences. It is therefore important to consistently inform both adults and young athletes about this issue, and emphasise the prevention of this problem at the same time. The main goal is to map the current knowledge, attitudes and foreknowledge of students of physical education courses about doping problems. The data obtained was compared with previous reviews.