Rámování mediálních obsahů
Framing of media content
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/26896Identifiers
Study Information System: 87139
Collections
- Kvalifikační práce [18438]
Author
Advisor
Referee
Němcová Tejkalová, Alice
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
22. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Diplomová práce "Rámování mediálních obsahů" pojednává o procesu, kdy se u mediálního sdělení uplatňuje určitý významový rámec. V první kapitole je rámování charakterizováno jako multidimenziální proces s nejednotným paradigmatem. Následně je snaha tento koncept základně vymezit. Je definován jako proces vytváření smyslu na základě "význačnosti" a "výběru". V další podkapitole je vymezen oproti ideologii, kdy je definován jako "nezáměrný a neideologický proces". Dále je přehodnocen jeho vztah ke konceptu nastolování agendy, kdy je na základě argumentace vyvozeno, že oba koncepty se zakládají na odlišných tezích a jejich postihování jako dvou samostatných teoretických přístupů poskytuje mediálním studiím přesnější výzkumné nástroje. V další kapitole je představen vývoj konceptu v čase a následně upozorněno na nutnost chápat jej jako komplexní komunikační proces ne pouze jako metodu výzkumu účinků. V další kapitole je poukázáno na základní vědecké přístupy k rámování - kognitivní, konstruktivistický a kritický, koncept je také pojednán v souvislosti s konstrukcí sociální reality. Dále je představena užívaná typologie rámců, se základním členěním na obecné a specifické. Praktický výzkum vychází z poznatků teoretické části a zkoumá a hodnotí výskyt obecných rámců, epizodického a tematického, v Událostech České...
Diploma thesis "Framing of media news" deals with the process of meaning construction of news messages. In the first chapter framing is described as multi-dimensional concept with inconsistent paradigma. Here is the effort to define this concept clearly. It is defined as process of meaning construction on the basis of "salience" and "selection". In the further chapter framing is distinguished from ideological bias and identified as "unintentional and non-ideological proces". The framing and agenda-setting relation is reassessed, it is argued that both concepts are based on different theoretical premises and for Media studies the both are more useful as two separate concepts. The next charter deals with the history of concept. Here is also emphasized the necessity to understand framing as integrated communication process not only as a media-effect method. The following chapter presents three paradigmatic outlooks, called cognitive, constructionist, and critical, framing is also presented in context of social constraction of reality. A typology of generic and issue-specific frames is proposed. The practical research draws on the theoretical knowledge and investigates presence of generic frames, episodic or thematic, in the evening news Události of Czech Television and Televizní noviny of Nova television.