Mediální výchova v České republice a Velké Británii : porovnání přístupů
Media education in the Czech Republic and The United Kingdom : a comparation of the approaches
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/26888Identifiers
Study Information System: 87178
Collections
- Kvalifikační práce [18438]
Author
Advisor
Referee
Jirák, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
24. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Hlavním cílem diplomové práce je porovnání vybraných oblastí mediální výchovy v České republice a Velké Británii. Práce se zaměřuje na vymezení teoretického rámce mediální výchovy, uvádí definice mediální gramotnosti a mediální výchovy, přibližuje různé přístupy k realizaci mediální výchovy a její historický vývoj v České republice a Velké Británii. Práce má komparativní charakter. Porovnání je provedeno v následujících oblastech: postavení mediální gramotnosti v národních kurikulárních dokumentech, vzdělávání a školení pedagogů, instituce, které se zabývají mediální výchovou, vzdělávací aktivy a iniciativy ze strany médií.
The main goal of the diploma thesis is a comparison of chosen areas of media education in the Czech Republic and Great Britain. The work is focused on determination of theoretical framework of media education. It states definitions of media literacy and media education, and presents different approaches to media education implementation and its historical development in CR and GB. The nature of the thesis is comparative. The comparison is made in specific areas: media education in the national curriculum, education and teacher's training, the institutions which focus on media education, educational activities and media industry initiatives.