Adalbert Stifter als Erzähler des alltäglichen Lebens
Adalbert Stifter as a Narrator of Everyday Life
Adalbert Stifter jako vypravěč všedního života
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/25056Identifiers
Study Information System: 64836
Collections
- Kvalifikační práce [19358]
Author
Advisor
Referee
Haupenthal, Thomas Maria
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Mathematics - German
Department
Information is unavailable
Date of defense
28. 5. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
German
Grade
Excellent
NÁZEV: Adalbert Stifter jako vypravěč všedního života ABSTRAKT: Předmětem této práce je osobnost a dílo spisovatele Adalberta Stiftera a možné přístupy k němu. Jejím cílem je zmínění typických znaků Stifterovy tvorby, nalezení možných důvodů její specifičnosti a možných cest k ní. Abych naplnila vytyčené cíle, zabývám se charakteristikou Stifterova života a díla a jejich možnou souvislostí, která je patrná i v jeho "mírném zákoně", a poté přístupem ke Stifterovi, jednak ve formě popisu recepce a jednak v návrhu několika možností pro vyučování. Ve své práci docházím k závěru, že Stifterův život a Stifterovy názory se přímo zrcadlí v jeho díle, že přístupy k němu byly a jsou různorodé a že skýtá jisté možnosti pro vyučování, ale i pro každého čtenáře. KLÍČOVÁ SLOVA: biedermeier, mírný zákon, pořádek/řád, recepce, vyučování
TITLE: Adalbert Stifter as a Narrator of Everyday Life SUMMARY: The subject of this thesis is the person and work of the writer Adalbert Stifter and the possible approaches to him. The object of this work is to observe the typical features of Stifter's work, to find possible reasons for its uniqueness and possible ways to it. Because I would like to achieve these objectives, I concentrate on the characteristics of Stifter's life and work and by their possible connection which can be seen in his "gentle law". Then I focus on the approaches to Stifter, that is on the reception of him and his work and on the concept of some possibilities for lessons. In my work I arrive at the conclusion that Stifter's life and opinions are mirrored in his work, that the approaches to him were and still are manifold and that he offers some possibilities for lessons and also for all readers. KEYWORDS: Biedermeier, gentle law, order, reception, lessons