Propaganda a mládež za protektorátu: Kuratorium a strategie působení na mládež prostřednictvím časopisů
Propaganda and youth in Protektorat Böhmen und Mähren
rigorous thesis (RECOGNIZED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/24773Identifiers
Study Information System: 82403
Collections
- Kvalifikační práce [23727]
Author
Advisor
Referee
Rákosník, Jakub
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History
Department
Institute of Czech History
Date of defense
8. 2. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Tématem diplomové práce je nacistická propaganda cílená ve směru k protektorátní mládeži. Krom analýzy samotné nacionálně socialistické ideologie a propagandistických metod jako takových byl v jejím rámci kladen důraz především na pokus o rekonstrukci propagandistických obrazů a vizí, jež byly produkovány v rámci organizace Kuratorium pro výchovu mládeže v Čechách a na Moravě, tedy instituce, která měla zabezpečovat výchovu, respektive převýchovu "rasově vhodné" protektorátní mládeže v nacistickém duchu. Základním pramenem se staly veřejně dostupné časopisy Kuratoria "Zteč", "Správný kluk" a "Dívčí svět". Zároveň bylo cílem analyzovat perspektivy přijetí těchto obrazů ze strany mladé generace a šířeji pak protektorátní společnosti, stejně tak jako vysledovat základní rozdíly mezi cíli nacistické propagandy zaměřené ve směru k mládeži a dospělé populaci.
The thesis topic is Nazism propaganda targeted on youth in protectorate Moravia-Bohemia. Firstly it covers the analysis of national-socialistic ideology and its campaign methods with focus on refurbishment of propaganda vision and mission that were used by the organization Kuratorium for youth education in Bohemia and Moravia. The organization was supposed to educate "race-convenient" youth in nationalistic ideology. Its publicly available magazines "Zteč", "Správný kluk" and "Dívčí svět" were used as key sources. Second objective are propaganda adoption analysis by targeted youth generation and further word of mouth. Final observations were on differences between goals of propaganda towards youth and mature generation.