Záludné město. Didaktická pomůcka pro pedagogy k prevenci sociálně nežádoucích jevů
Insidious city. Educational aid for teachers to help them in prevention of undesirable social phenomena
rigorous thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/23800Identifiers
Study Information System: 81644
Collections
- Kvalifikační práce [19358]
Author
Advisor
Referee
Šotolová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
V rigorózní práci"Záludné město"-Didaktická pomůcka pro pedagogy k prevenci sociálně nežádoucích" jsou shrnuty poznatky o prevenci rizikového chování u dospívajících.Na základě dlouhodobé praxe a šetření autorka vymyslela hru Záludné město a vypracovala metodickou příručku pro pedagogy, kteří chtějí s touto hrou pracovat ve svých třídách v rámci evaluace školního preventivního programu a vytipování rizikových jedinců ve třídě. Cílem této práce je vytvořit pomůcku do škol, které chtějí doplnit preventivní program realizovaný externími organizacemi, popřípadě samostatně realizovat minimální preventivní program. Celá práce je rozdělena do šesti kapitol. První kapitola popisuje rozdělení primární prevence a formy rizikového chování. Ve druhé kapitole autorka seznamuje na základě informací z odborné literatury a internetu s výzkumy a trendy v oblasti primární prevence získané v zahraničí a České republiky. Ve třetí a čtvrté kapitoly jsou uvedeny postupy při tvorbě preventivního programu a jakým způsobem se realizuje jeho evaluace. Pátá kapitola se zabývá přípravou vlastní empirické části a výsledky, které vyplynuly ze samotné hry při jejím testování ve dvou třídách dvou základních škol. Stěžejním obsahem práce je šestá kapitola. V šesté kapitola uvádí autorka ucelený metodický materiál práce s hrou Záludné...
Doctoral thesis "Insidious City - Educational aid for teachers to help them in prevention of undesirable social phenomena" sums up findings concerning prevention of adolescent risk behaviour. On the basis of long-term experience and research, the author has created a game called "Insidious City" and wrote a methodological guide for teachers who want to utilise the game in the classroom within evaluation of the prevention programme and identification of risk individuals in the class. The goal of this thesis is to create an aid for those schools which want to add complementary means to external providers' prevention programmes, or implement their own minimum-scope prevention programme. The thesis has six chapters. The first chapter describes the classification of primary prevention and forms of risk behaviour. In the second chapter, the author gives a summary of research and trends in the area of primary prevention, based on the literature and Internet information both in the Czech Republic and abroad. The third and fourth chapters go through the procedures of creating a prevention programme and implementing its evaluation. The fifth chapter deals with the preparation of the empirical part and results as implied by the testing of the game in two classes of two primary schools. The core of the thesis is...