Aerodynamic Optimization of Airfoils and Wings Using Fast Solver
Aerodynamická optimalizace profilů a křídel s použitím rychlých řešičů
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/23396Identifiers
Study Information System: 44399
CU Caralogue: 990011897310106986
Collections
- Kvalifikační práce [11342]
Author
Advisor
Referee
Maršík, František
Stebel, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Scientific and Technical Calculations
Department (external)
Information is unavailable
Date of defense
18. 12. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
English
Grade
Pass
Tato práce se zabývá aerodynamickou optimalizací křídel a jejich profilů. Zaměřuje se na použití velmi rychlých řešičů založených na hybridních potenciálních metodách pro vyhodnocování aerodynamické výkonnosti těchto profilů a křídel. Ve srovnání s šířeji používanými CFD řešiči, které jsou výpočetně náročnějí, použití rychlých řešičů přináší nové možnosti a nové problémy k řešení, některé z nichž jsou analyzovány v této práci. Je prezentován zavedený rychlý řešičů přináší nové možnosti a nové problémy k řešení, některé z nichž jsou analyzovány v této práci. Je prezentován zavedený rychlý řešič pro profily a vyvinut rychlý řešič pro štíhlá křídla, jehož některé aspekty jsou diskutovány. Je představen inovativní evoluční optimalizační algoritmus a oba řešiče jsou použity k řešení reálných optimalizací profilů a křídel.
This thesis is concerned with aerodynamic optimization of airfoils and wings. It focuses at using very fast solvers based on hybrid potential methods to evaluate the aerodynamic performance of the airfoils and wings. Compared to more widely used CFD solvers which are more computationally demanding, use of fast solvers brings different possibilities and different problems to tackle, some of which are analyzed in this work. A state-of-the-art fast solver for airfoils is resented, and a fast solver for slender wings is developed, and some of its aspects are discussed. An innovative evolutionary optimization algorithm is presented and both solvers are hen utilized to solve real-life airfoil and wing optimization problems.