The Puzzle Novel
Román - hra
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/23389Identifiers
Study Information System: 24974
Collections
- Kvalifikační práce [23728]
Author
Advisor
Referee
Peprník, Michal
Miller, J. Hillis
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Literature
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 2. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Pass
Tato disertační práce vychází z tvrzení, že studie románu nevyužila pojmenování jedinečných charakteristik románu ze strany myslitelů počátkem dvacátého století. Mým konkrétním úkolem u sestavovaného románu je v jistém smyslu pouhé určení příkladu typu studie, jenž považuji za nezbytný pro další porozumění jak románu, tak příběhu. Snahu naratologie ve dvacátém století chápu jako nutný projekt, který však svých cílů nakonec nedosáhl. Teorie románu se mezitím ve třicátých letech dvacátého století jevila být v lepší pozici pro dosažení užitečné kritiky, ale od té doby nezaznamenala žádný svůj vliv na oblast bádání, jenž mít měla. Disertační práce proto pojednává o různých filozofických pracích, zejména od autorů Gillese Deleuzeho a Maurice Blanchota. Jako sestavované romány jsou v práci podrobně rozebírány tři romány a přestože byly vybrány záměrně, nepředstavují žádný ucelený celek: dílo Ulysses (1922) od Jamese Joyce, které nazývám prvním sestavovaným románem ve smyslu této studie; Gravity's Rainbow (1973) od Thomasa Pynchona, přední postmoderní román a rovněž příklad extrémního sestavovaného románu; a Prisoner's Dilemma (1988) od Richarda Powerse, sestavovaný román ukazující opravdové možnosti románové formy. Účelem této studie není dospět k absolutním závěrům románů, na které se zaměřuje nebo žánru, jenž...
This dissertation is based on the claim that the study of the novel has not capitalized on the designation of the novel's unique properties by thinkers early in the twentieth century. My specific determination of the puzzle novel is in a sense merely one example of the kind of study that I see as necessary to further our understanding of both the novel and narrative. I see the effort of narratology in the twentieth century as a necessary project, but ultimately a failure at its own goals. Theory of the novel, meanwhile, seemed better poised to produce useful criticism in the 1930s, but since then has not had the influence on scholarship that it should have had. To deal with this lack, various philosophical works are discussed and used in the dissertation, especially those from Gilles Deleuze and Maurice Blanchot. Three novels are studied in detail as puzzle novels, and although the novels are chosen purposefully, they do not constitute a complete set: Ulysses (1922) by James Joyce, which I call the first puzzle novel in the terms of this study; Thomas Pynchon's Gravity's Rainbow (1973), the premier postmodern novel, and also an extreme puzzle novel; and Prisoner's Dilemma (1988) by Richard Powers, a puzzle novel that shows the true possibilities of the novel form. This study does not seek to make absolute...