Držení těla předškolních dětí ve vztahu k podmínkám mateřských škol
Posture of pre-school children in relation to kindergarten terms
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22454Identifiers
Study Information System: 73387
Collections
- Kvalifikační práce [19358]
Author
Advisor
Referee
Hronzová, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
1. 6. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Jedním z velmi častých projevů současnosti je stoupající počet civilizačních chorob, především vad pohybového aparátu. Dnešní způsob života, podmíněný technickým rozvojem a změněnými životními podmínkami, přináší postupně stále méně podnětů nutících člověka k všestranné pohybové aktivitě. Závažná a zarážející je skutečnost, že se vadné držení těla a vady páteře objevují již u tříletých dětí, které se během předškolního období prohlubují a fixují. Školní docházka s převažujícím sedavým zaměstnáním již tyto vady nemůže napravit, naopak, dále se prohlubují.
One of the frequent manifestations of the present day is an increasing number of civilization diseases, mainly defects of locomotive organs. Today's way of life conditioned by technical development and changed by living conditions gradually brings less and less incentives, which force human to versatile motional activity. Serious is the fact, that the defective posture and deformity of the spine have been already appearing at three-year-old children. These defects intesifyed and fixed during the pre-school period. The school attendance with prevailing sedentary activities can't set these defects right, on the contrary they get worse there.