Porovnání výkonnosti ve slovníkové zkoušce u dětí a žáků s vývojovou dysfázií a získanou afázií
Comparison of efficiency in lexicon test for children with Specific language impairment and children with acquired aphasia
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22290Identifiers
Study Information System: 87649
Collections
- Kvalifikační práce [19358]
Author
Advisor
Referee
Pavlíčková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Special Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
2. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce se skládá ze dvou hlavních částí - části teoretické a části praktické. Teoretická část shrnuje poznatky o jazykové komunikaci, slově a slovní zásobě a zmiňuje různost pohledů na model jazyka s důrazem na uložení slovní zásoby v mozku člověka. Nastíněn je zde také fyziologický a patologický vývoj slovní zásoby, povaha narušení komunikační schopnosti v oblasti slovní zásoby u dětí s vývojovou dysfázií a dětskou afázií a nakonec také možnosti hodnocení slovní zásoby v českých podmínkách. Praktická část je potom zaměřena na hodnocení slovní zásoby dětí rozdělených do tří skupin podle formy narušené komunikační schopnosti a dále v rámci skupiny do tří věkových kategorií. Pro možnosti analýzy slovníkového profilu cílových skupin byl sestaven test, který se skládá z deseti subtestů postihujících oblast výbavnosti slov, strukturace mentálního slovníku a významu slov. Cílem této práce je zmapovat, jakého charakteru jsou rozdíly v oblasti slovní zásoby u dětí intaktních. s vývojovou dysfázií a dětí s dětskou afázií. KLÍČOVÁ SLOVA: slovní zásoba, jazykový model, mentální slovník, ontogeneze, vývojová dysfázie, dětská afázie
The thesis is composed of two main parts - the theoretical and the practical one. The theoretical part sums up the knowledge about language communication, word and lexicon, and mentions diversity of access to model of the language with emphasis on localization lexicon in the human brain. There is also outlined physiological and pathological development of the lexicon, word-stock problems by children with Specific language impairment and children with acquired aphasia, and finally options of lexicon assessment in the Czech. Practical part is focused on evaluation of lexicon in children divided into the three groups. Each group is consists of three age categories. To analyse lexical profile of these children was compiled the test, which contains ten subtests intent on the rate in obtaining words, structuring of mental lexicon and meaning of the words. The aim of this thesis is to evaluate differences of lexicon between intact children, children with Specific language impairment and children with acquired aphasia. KEY WORDS: lexicon, model of the language, mental lexicon, ontogenesis, specific language impairment, childhood aphasia