Jan Antonín Reichenauer - chrámová tvorba se zřetelem k litaniím
Jan Antonín Reichenauer - Church music with Regards to Litanies
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22273Identifiers
Study Information System: 81733
Collections
- Kvalifikační práce [19358]
Author
Advisor
Referee
Stříteská, Leona
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Music - Choir Conducting
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 1. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
7. Resumé Jan Antonín Reichenauer byl významným pražským skladatelem první třetiny 18. století. I když chrámová tvorba zaujímá v jeho díle zásadní postavení, byl znám také jako skladatel instrumentálních skladeb. Chrámová díla, mše, moteta, offertoria, duchovní árie, litanie a nešpory byly často označovány nepřesným jménem skladatele (Reichenaur, Reichenau) a hrály se na pražských i mimopražských chrámových kůrech. Mimo české hudební sbírky a archivy (Archiv Pražského hradu, Hudební sbírka Rytířského řádu křižovníků s červenou hvězdou, skladby z fondů klášterů, soustředěné v Českém muzeu hudby) se mnoho instrumentálních skladeb dochovalo v Drážďanech, ve Wiesentheidu, Darmstadtu a ve Vratislavi. Reichenauerovo dílo bylo ovlivněno neapolskou školou z 1. poloviny 18. století, zvláště díly F. Duranta a D. Sarra. O jeho životě existují jen kusé zprávy. Mnoho informací jsem našel v křestních a úmrtních matrikách malostranských kostelů. Z doby kolem roku 1723 pocházejí záznamy o jeho působení v Praze v šlechtické kapele hraběte Václava Morzinajakožto skladatele instrumentálních i chrámových skladeb. Současně s jeho postavením skladatele ve šlechtické kapele můžeme předpokládat, že s největší pravděpodobností působil i jako regenschori v jednom z pražských kostelů, protože se dochovalo množství jeho chrámových...
8. Summary Jan Antonin Reichenauer was a prominent Prague composer in the first third of the eighteenth century. Although church music forms a fundamental part of his compositional output, he was also a renowned composer of instrumental works. Liturgical compositions, masses, motets, offertories, sacred arias, litanies and vespers, frequently inaccurately marked with the name of the composer (Reichenaur, Reichenau), were performed by church choirs both in Prague and beyond. In addition to Czech music collections and archives (the Prague Castle Archive, the Music Collection ofthe Knights of the Cross with the Red Star, compositions from monastery collections assembled in the Czech Museum of Music) many instrumental compositions have been preserved in Dresden, Wiesentheid, Darmstadt and Vratislav. Reichenauer's work was influenced by the Neopolitan School of the first half of the eighteenth century, particularly by the works ofF. Durant a D. Sarr. Very little is known about his life. I found a lot of information in the church records of christenings and deaths in Prague's Little Quarter. Evidence of his activities in Prague as a composer of instrumental and church music in the aristocratic ensemble of Count Vac1av Morzin dates from about the year 1723. Concurrently with his position as composer to the...