Role asistenta ve vzdělávání žáků s kombinovaným postižením
Asistant roles in education of students with multiple disabilites.
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22266Identifiers
Study Information System: 88097
Collections
- Kvalifikační práce [19358]
Author
Advisor
Referee
Hájková, Vanda
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Special Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
2. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Práce je věnována problematice výchovy a vzdělávání žáků s kombinovaným postižením. Mapuje potřeby podpory u dětí s kombinovaným postižením a jejich rodin. Upozorňuje na možnosti využití práce asistenta. Přičemž poukazuje na rozsáhlé možnosti této spolupráce. Teoretická část je věnována problematice dětské obrny a možných přidružených postižení. Dále jsou zde kapitoly věnované rodině dítěte s kombinovaným postižením a kapitoly o výchově a vzdělávání žáků s kombinovaným postižením i možným problémům, které jsou s nimi spojeny. Praktická část je zpracována formou případové studie, v ní jsem využila svých zkušeností získaných několikaletou prací s kombinovaně postiženým chlapcem. Získané výsledky potvrdily přínos práce asistenta pro rozvoj takto postiženého dítěte.
This thesis deals with the issues related to education and upbringing of children with combined disabilities. It maps the special support needed for these children and their families and it outlines the potential of using an assistant. Theoretical part of this work is dedicated to cerebral palsy and possible associated disabilities. There are chapters dedicated to families of children with combined disabilities, education and upbringing of such children, including potential challenges. The practical part is a case study of a boy with combined disabilities I have been working with for a couple of years. The results of this case study prove benefits of cooperation with an assistant.