Analýza obsahu učebnice dějepisu
Content analysis of history book
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21733Identifiers
Study Information System: 68916
Collections
- Kvalifikační práce [2276]
Author
Advisor
Referee
Matějek, Marek
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
Theological education
Department
Department of Pastoral Theology and Law Sciences
Date of defense
11. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
RESUMÉ Analýza učebnice dějepisu pro základní školy přináší informaci, s jaký objem učiva a s jakým nábojem, se křesťanství ke studentovi dostává v konkrétní učebnici. Práce stanovila dva výstupy, prvý je obsažen v komentáři k hodnocení, který konkrétně mapuje text a předně se jedná o procentuální počet křesťanského obsahu, což je vlastně statistika vztažená na objem učiva. K hodnocení učebnice dějepisu byla použita precizní metoda, která zkoumala text a ilustrace pomocí tří kategorií negativní, pozitivní a neutrální. Zpracovala a zhodnotila veškerý text i ilustrace, což bylo promítnuto do tabulek a komentáře. Komentáře konkrétně hodnotí více do hloubky text i ilustrace, jsou významným přínosem pro analýzu. Nepřináší však stručný a výstižný závěr jako čísla uvedená v tabulce. K hodnocení textu bylo použito odborných knih a byla snaha také vypíchnout, co v učebnici nebylo uvedeno. Srovnávací metoda byla provedena jak s obdobnými učebnicemi dějepisu, tak s knihami renomovaných historiků. Z komentářů k tabulkám vyplývá, že je velmi alarmující a nedostatečný objem učiva uvedený k počátku českých dějin. Zavádějící se jeví text k počátkům dějin. Linie, která poukazuje na tmářský postoj víry je pro učebnici nepřípustná, prolíná se třemi díly učebnice. Pozitivní se jeví, že není dále rozdmýcháván rozbroj mezi...
V ANGLICKÉM JAYZCE CHARLES UNIVERSITY IN PRAGUE Catholic Theological Fakulty Department of Pastoral Theology and Law Sciences Author: Ing. Bc. Vlasta Holečková Title: Content analysis of history book Diploma thesis Thesis advisor: Dr. Vojtěch Eliáš PRAGUE 2009 Annotation: The thesis deals with analysis of texts and pictures regarding the theme: Christianity and Church in a history textbook. In doing so, the fundamental terms are defined , namely, what is a picture with Christian theme and alike a paragraph. The substance of the textbook is collated with relevant literature from history. Keywords: christianity picture church paragraph history positive text analysis negative substance of textbooks neutral curriculum