Analýza obsahu učebnice dějepisu
Content analysis of history book
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21733Identifikátory
SIS: 68916
Kolekce
- Kvalifikační práce [2276]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Matějek, Marek
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Teologické nauky
Katedra / ústav / klinika
Katedra pastorálních oborů a právních věd
Datum obhajoby
11. 6. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
RESUMÉ Analýza učebnice dějepisu pro základní školy přináší informaci, s jaký objem učiva a s jakým nábojem, se křesťanství ke studentovi dostává v konkrétní učebnici. Práce stanovila dva výstupy, prvý je obsažen v komentáři k hodnocení, který konkrétně mapuje text a předně se jedná o procentuální počet křesťanského obsahu, což je vlastně statistika vztažená na objem učiva. K hodnocení učebnice dějepisu byla použita precizní metoda, která zkoumala text a ilustrace pomocí tří kategorií negativní, pozitivní a neutrální. Zpracovala a zhodnotila veškerý text i ilustrace, což bylo promítnuto do tabulek a komentáře. Komentáře konkrétně hodnotí více do hloubky text i ilustrace, jsou významným přínosem pro analýzu. Nepřináší však stručný a výstižný závěr jako čísla uvedená v tabulce. K hodnocení textu bylo použito odborných knih a byla snaha také vypíchnout, co v učebnici nebylo uvedeno. Srovnávací metoda byla provedena jak s obdobnými učebnicemi dějepisu, tak s knihami renomovaných historiků. Z komentářů k tabulkám vyplývá, že je velmi alarmující a nedostatečný objem učiva uvedený k počátku českých dějin. Zavádějící se jeví text k počátkům dějin. Linie, která poukazuje na tmářský postoj víry je pro učebnici nepřípustná, prolíná se třemi díly učebnice. Pozitivní se jeví, že není dále rozdmýcháván rozbroj mezi...
V ANGLICKÉM JAYZCE CHARLES UNIVERSITY IN PRAGUE Catholic Theological Fakulty Department of Pastoral Theology and Law Sciences Author: Ing. Bc. Vlasta Holečková Title: Content analysis of history book Diploma thesis Thesis advisor: Dr. Vojtěch Eliáš PRAGUE 2009 Annotation: The thesis deals with analysis of texts and pictures regarding the theme: Christianity and Church in a history textbook. In doing so, the fundamental terms are defined , namely, what is a picture with Christian theme and alike a paragraph. The substance of the textbook is collated with relevant literature from history. Keywords: christianity picture church paragraph history positive text analysis negative substance of textbooks neutral curriculum