Alternativní školství v ČR z katolické perpektivy
Alternative educational systems in Czech Republic from the Catholic point of view
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21731Identifiers
Study Information System: 60648
Collections
- Kvalifikační práce [2233]
Author
Advisor
Referee
Matějek, Marek
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
Theological education
Department
Department of Pastoral Theology and Law Sciences
Date of defense
4. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
UNIVERZITA KARLOVA V PRAZE Katolická teologická fakulta Katedra pastorálních oborů a právních věd Ing. Michael Koudelka ALTERNATIVNÍ ŠKOLSTVÍ V ČR Z KATOLICKÉ PERSPEKTIVY Diplomová práce RESUMÉ Tématem práce je pohled na alternativní školství v České republice. Popisují se waldorfské, montessori a daltonské školy, které jsou zakládány v České republice od roku 1990. Práce se snaží zmapovat jejich historii i současnost. Důležitá snaha je nalézt jejich základní ideály, principy fungování, požadavky na učitele a v neposlední řadě výuku náboženství a také je mezi sebou porovnat. Část zaměřující se na křesťanství a pedagogiku se snaží nalézt pohled církve na výchovu. Porovnání s křesťanskou antropologií hledá řešení k zaujetí katolického stanoviska, které by mělo být nezaujaté a vyvážené. Klíčová slova: pedagogika; waldorfské, montessori a daltonské školy; alternativní školství; výuka náboženství; katolické stanovisko
UNIVERZITA KARLOVA V PRAZE Katolická teologická fakulta Katedra pastorálních oborů a právních věd Ing. Michael Koudelka ALTERNATIVNÍ ŠKOLSTVÍ V ČR Z KATOLICKÉ PERSPEKTIVY Diplomová práce ANNOTATION ALTERNATIVE EDUCATIONAL SYSTEMS IN CZECH REPUBLIC FROM CATHOLIC POINT OF VIEW Topic of thesis is a view of alternative educational systems in Czech republic. There are described waldorf, montessori and dalton schools, which have been established in Czech republic since 1990. Thesis tries to map their history and present. Very important is effort to find their basic ideals, theirs general principles, requirements to teachers and last but not least to describe teaching of religion on these schools and also compare them together. A part concerning to Christianity and pedagogy tries to find elementary view of church to education. Comparing them with Christian anthropology afterwards tries to find solutions for catholic attitude, that shall be enough unprepossessed and balanced. Key words: pedagogy; waldorf, montessori, dalton schools; alternative education; teaching of religion; catholic attitude;