Zájmové vzdělávání jako systém podpory interdisciplinárního rozvoje dětí
Free-Time Activities as a System of Interdisciplinary Development of Children
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21036Identifikátory
SIS: 72028
Kolekce
- Kvalifikační práce [19358]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kovaříková, Miroslava
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy rodinná výchova - technická a informační výchova
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
21. 5. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Diplomová práce přináší systémový pohled na problematiku zájmové činnosti žáků v souvislostech měnící se základní školy. Cílem je poskytnout nový pohled na rozvijem osobnosti dětí prostřednictvím zájmového vzdělávání na základních školách. Teoretická část práce předkládá systémově pojatý diskurs řešené problematiky. Metodou literární rešerše dává do souvislostí současné požadavky na vzdělávání a reálné možnosti rozvíjení klíčových kompetencí dětí ve školním věku se zaměřením na využívání jejich volného času. V praktické části je popsáno vlastní výzkumné šetření, v němž byly uplatněny kvantitativní i kvalitativní metody pedagogického výzkumu. Jsou uvedeny výsledky dotazníkového šetření, v němž byl sledován charakter náplně volného času dospívajících. Využití strukturovaných rozhovorů umožnilo nahlédnout do reality činnosti školní družiny z pohledu žáků, jejich rodičů a pedagogů. U dospívajících byla prokázána převaha pasivity ve volném čase pramenící s nej větší pravděpodobností také z nesystémového ovlivňování volného času již v mladším školním věku. Výstupem práce je návrh programu, v němž jsou nastíněny možnosti, jak uplatněním systémového interdisciplinárního přístupu rozvíjet kompetence žáků prostřednictvím zájmového vzdělávání organizovaného školou.
The thesis provides a systematic insight to issues of pupils' free-time activities in relation to primary school transformation. The aim is to show a new perspective of developing personalities of children by means of free-time activities at primary schools. Theoretic part of the thesis presents a systematic overview of the subject matter. By literary search method, there are explored current educational needs and real possibilities of developing key competencies of school-age children during their free time. The practical part includes description of a survey conducted employing quantitative and qualitative methods of pedagogical research. The outcomes of the survey reflect various free-time activities typical for adolescents. Structured interviews enabled to monitor activities of after-school centers from the point of view of pupils, their parents and teachers. The study proved predominating passive approach of pupils to their free-time activities partly caused by non-systematic education and care in their younger school age. The thesis concludes in a project proposal based on possible ways of implementing systematic interdisciplinary approach aimed at developing pupils' competencies by means of free-time education managed by schools.