Claude Bolling. Možnosti využití odkazu jazzového velikána v klavírním vyučování
Claude Bolling. Possibilities of Utilizing the Author's Legacy in Piano Instruction
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/203470Identifikátory
SIS: 269387
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Gregor, Vít
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství hry na nástroj se sdruženým studiem Učitelství hudební výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
11. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Claude Bolling, jazzové klavírní vyučování, jazzová průprava, klavírní skladby Clauda BollingaKlíčová slova (anglicky)
Claude Bolling, jazz piano teaching, jazz training, Claude Bolling's piano compositionsTato diplomová práce se zabývá životem a klavírním dílem francouzského skladatele a jazzmana Clauda Bollinga a didaktickou analýzou příslušných klavírních kompozic. Práce si klade následující cíle: I. přiblížit osobnost Clauda Bollinga a poskytnout ucelenou a dostatečně detailní biografii včetně souhrnu děl zaměřených na klavírní kompozice, II. zanalyzovat výuku základních jazzových prvků v klavírním vyučování, jejich možný průpravný nácvik a poskytnout soubor cvičení pro zvládnutí některých jazzových prvků na příkladu právě Bollingových děl, III. zanalyzovat Bollingovy stěžejní skladby a navrhnout průvodce nácvikem a provedením daných skladeb, IV. přiblížit Bollingovu jazzovou klavírní tvorbu, ale také fundamentální aspekty jazzu prostřednictvím rozhovorů s významnými pedagogy jazzového klavíru v českém prostředí. Věříme, že jedním z teoretických přínosů práce bude ucelený souhrn informací nejenom o životě, ale také klavírním díle tohoto jazzového velikána. Praktický a metodický přínos práce poté vidíme ve výběru skladeb pro sólový klavír či komorní hru využitelných nejenom na základních uměleckých školách, ale také na konzervatořích či katedrách hudební výchovy při vysokých školách a v sestavení metodických návrhů či poznámek k nácviku spojených právě s danými skladbami. Neměli bychom zapomenout...
This diploma thesis addresses the life and work of a French jazz composer Claude Bolling and provides a methodological analysis of some of his piano compositions. The objectives of the thesis are: I. to shed some light on the personality of Claude Bolling and provide his complete and detailed biography including a list of his piano compositions, II. to analyse basic jazz elements within the area of piano teaching, simultaneoulsy suggesting potential ways to practice them and provide a set of exercises based on Bolling's work for practising these jazz elements, III. to pore over Bolling's significant compositions and design a methological guide with regards to studying these significant pieces, IV. to scrutinise Bolling's jazz piano works, but also fundamental aspects of jazz through interviews with important Czech jazz piano teachers. It is believed that one of the theoretical merits of the thesis will be a compilation of information targeting not only Bolling's life and biographical data, but also his piano work. The methodological merit of the thesis then is seen in the selection of compositions dedicated to piano solo or ensemble playing that could be used at music schools, or conservatories and university music deparments. The methodological guide and notes on executing the given compositions...
