Identita a profesní role školních kaplanů v prostředí brněnských církevních škol
The Identity and Professional Role of School Chaplains in the Context of Church Schools in Brno
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/203088Identifikátory
SIS: 277679
Kolekce
- Kvalifikační práce [1611]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Beneš, Ladislav
Fakulta / součást
Evangelická teologická fakulta
Obor
Komunitní krizová a pastorační práce - diakonika
Katedra / ústav / klinika
Katedra praktické teologie
Datum obhajoby
9. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
profesní role, školní kaplanství, identita školního kaplana, církevní školy, ekumenická dimenzeKlíčová slova (anglicky)
Professional Role, School Chaplaincy, School Chaplain Identity, Church Schools, Ecumenical DimensionTato práce se zabývá identitou a profesní rolí školních kaplanů v církevních školách v Brně. Analyzuje jejich úkoly a odpovědnosti, zkoumá vliv osobních vlastností kaplanů na jejich práci a hodnotí konfesní rozdíly v přístupu k jejich službě. Výzkum se věnuje také ekumenické dimenzi kaplanské služby a očekáváním vedení škol, učitelů a žáků. Metodologicky využívá smíšený přístup kombinující polostrukturované rozhovory s dotazníky. Výzkum potvrdil, že školní kaplan je vnímán především jako vztahový průvodce, jehož identita je formována interakcí osobnostních kvalit a očekávání školního prostředí. Navzdory teologickým rozdílům mezi konfesemi vykazuje praxe školních kaplanů výraznou hodnotovou shodu, což otevírá prostor pro ekumenickou spolupráci. Klíčová slova profesní role, školní kaplanství, identita školního kaplana, církevní školy, ekumenická dimenze
This work explores the identity and professional role of school chaplains in church schools in Brno. It analyzes their tasks and responsibilities, examines how chaplains' personal characteristics influence their work, and evaluates denominational differences in service approaches. The research also addresses the ecumenical dimension of chaplaincy and stakeholder expectations. Using a mixed-methods approach combining semi-structured interviews with questionnaires, the study found that school chaplains are primarily perceived as relational guides whose identity is shaped by personal qualities and environmental expectations. Despite theological differences between denominations, chaplaincy practice shows significant value convergence, creating opportunities for ecumenical cooperation. Keywords Professional Role, School Chaplaincy, School Chaplain Identity, Church Schools, Ecumenical Dimension
