Sociální integrace zahraničních studentů Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy
Social Integration of Foreign Students at Charles University's Faculty of Social Sciences
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/201399Identifikátory
SIS: 275345
Kolekce
- Kvalifikační práce [19616]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jusić, Mirna
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie a sociální politika
Katedra / ústav / klinika
Katedra veřejné a sociální politiky
Datum obhajoby
17. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
sociální integrace, zahraniční studenti, kulturní adaptace, studentský život, internalizaceKlíčová slova (anglicky)
Social integration, international students, cultural adaptation, student life, internalizationTato bakalářská práce zkoumá proces sociální integrace zahraničních studentů Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy. Jejím cílem je (1) identifikovat klíčové faktory ovlivňující začlenění studentů do akademického i mimoškolního života a (2) zhodnotit účinnost podpůrných opatření fakulty. Teoretická část vychází z konceptu akulturace, modelu psychologické a sociokulturní adaptace a studií zabývajících se jazykovou bariérou a psychosociálními determinanty. Empirická část využívá kvalitativní případovou studii - data byla získána devíti polostrukturovanými rozhovory se studenty dvou anglicky vyučovaných bakalářských programů (Social Sciences a Economics and Finance). Analýza proběhla pětifázovým kódováním. Výsledky ukazují, že omezená znalost češtiny snižuje účast na studentských aktivitách a brzdí navazování kontaktů s českými studenty. Podpůrné nástroje FSV UK - kurz češtiny, Buddy program a Mezinárodní středa - jsou hodnoceny převážně pozitivně, avšak jejich dopad oslabuje nedostatečná propagace a nevhodné časové rozvržení. Respondenti dále zmiňují pocit nedostatku volnočasových akcí v angličtině. Práce doporučuje (a) intenzivnější komunikaci o integračních aktivitách, (b) flexibilnější nabídku kurzů češtiny a (c) systematickou podporu integrace zahraničních studentů. Zjištění mohou podpořit...
This bachelor's thesis examines the process of social integration of international students at the Faculty of Social Sciences, Charles University. Its objectives are (1) to identify the key factors influencing students' inclusion in both academic and extracurricular life, and (2) to evaluate the effectiveness of the faculty's support measures. The theoretical section is grounded in the concept of acculturation, the model of psychological and sociocultural adaptation, and studies on language barriers and psychosocial determinants. The empirical section employs a qualitative case-study approach-data were gathered through nine semi structured interviews with students from two English-taught bachelor's programmes (Social Sciences and Economics and Finance). Analysis was conducted using a five-stage coding procedure. The findings reveal that limited Czech proficiency reduces participation in student activities and impedes contact with Czech peers. The Faculty of Social Sciences of Charles University's support tools-the Czech language course, the Buddy Programme, and International Wednesday-are evaluated positively overall, but their impact is weakened by insufficient promotion and inconvenient scheduling. Respondents also report a perceived lack of English-language leisure events. The thesis therefore...
