Vzdělanostní odlišnost v partnerském vztahu
Educational disparity in a partnership.
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/201385Identifikátory
SIS: 273626
Kolekce
- Kvalifikační práce [19617]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Trlifajová, Lucie
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie se specializací Aplikovaný výzkum a jeho metodologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
23. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Hypogamní vztahy, vzdělanostní odlišnost, partnerská dynamika, genderové role, rozdělení domácích prací, vysokoškolsky vzdělané ženy, obrácení genderové mezery, rovnost v partnerstvíKlíčová slova (anglicky)
Hypogamous relationships, educational disparity, partnership dynamics, gender roles, household division, highly educated women, gender gap reversal, equal partnershipTato diplomová práce se zaměřuje na vzdělanostní odlišnost v partnerských vztazích, konkrétně na hypogamní vztahy, ve kterých má žena vyšší dosažené vzdělání než její partner. V posledních dvou desetiletích vzrostl podíl vysokoškolsky vzdělaných žen oproti mužům, což přirozeně vede také k nárůstu těchto vztahů. Výzkum diplomové práce se zaměřuje na prožívání, popisování a interpretaci vzdělanostně odlišného partnerství očima vysokoškolsky vzdělaných žen. Empirickou část tvoří kvalitativní rozhovory, které ukazují, že ženy své partnerské vztahy nevnímají jako hypogamní a nepociťují vzdělanostní mezeru mezi svým a partnerovým vzděláním. Je patrné, že v daných vztazích dochází k rovnoměrnějšímu rozdělení domácích povinností a vytrácí se tradiční model genderové dělby práce. Výsledky práce přispívají k pochopení vlivu vzdělanostní odlišnosti na partnerskou dynamiku z pohledu žen a naznačují změnu genderových vzorců v současné společnosti.
This thesis deals with the educational difference in relationships, specifically it is aimed on hypogamous relationships in which the woman has higher educational attainment than her partner. Over the last two decades, the proportion of college-educated women has increased relative to men, which leads to an increase in these relationships as well. The thesis research focuses on experiencing, describing and interpreting educationally different partnerships from the viewpoint of tertiary educated women. The empirical part consists of qualitative interviews which show that women do not perceive their partner relationships as hypogamous and do not experience an educational gap between their own and their partner's education. It is evident that there is a more equal division of domestic responsibilities in relationships and that the traditional gendered model of division of labour is disappearing. The results of this thesis contribute to understanding the influence of educational difference on partner dynamics from the perspective of women and suggest a change in gender patterns in contemporary society.
