Vliv influencerů na konzumaci energetických nápojů starších školáků
The Effect of Influencers on Energy Drink Consumation among Young Students.
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/201050Identifikátory
SIS: 268619
Kolekce
- Kvalifikační práce [3333]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Schneidrová, Dagmar
Fakulta / součást
3. lékařská fakulta
Obor
Nutriční terapie
Katedra / ústav / klinika
Ústav hygieny 3. LF UK
Datum obhajoby
24. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, 3. lékařská fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
influencer, žák, student, energetické nápoje, reklama, konzumaceKlíčová slova (anglicky)
influencer, pupil, student, energy drink, advertisement, consumptionCíl: Cílem této práce je zmapování současné situace týkající se konzumace energetických nápojů u adolescentů, zjištění důvodů konzumace, povědomí žáků a souvislosti se sledováním sociálních sítí a influencerů. Metodika: Praktická část je zacílená na kvantitativní výzkum, který probíhal v červnu roku 2024. Data byla sesbírána pomocí online anonymního dotazníku a vyhodnocena v programu Google Sheets. Výpočty byly provedeny pomocí statistické metody chí-kvadrát test a hladina významnosti byla stanovena na 5 %. Otázky tvořící dotazník byly vytvořeny autorkou. Dotazník obsahoval 19 uzavřených otázek. Výsledky: Byly stanoveny čtyři výzkumné otázky. 1. Konzumují energetické nápoje více dívky než chlapci? Analýza ukázala, že není statisticky významný rozdíl v konzumaci energetických nápojů mezi dívkami a chlapci, p-hodnota je vyšší než 0,05 (p = 0,558). 2. Liší se důvody konzumace energetických nápojů mezi žáky základní školy a gymnázia? Rozdíly v důvodech konzumace energetických nápojů mezi žáky základní školy a gymnázia byly statisticky vysoce významné (p = <10-5 ), dá se tedy říci, že se důvody mezi skupinami skutečně liší. 3. Dodržují pitný režim lépe dívky než chlapci? Výsledky ukázaly statisticky vysokou významnost (p = <10-5 ), ale ve prospěch chlapců. Téměř polovina dotazovaných dívek (46,15 %)...
Goal: The aim of this thesis is to map the current situation regarding the consumption of energy drinks among adolescents, to identify the reasons for consumption, students' awareness, and the connection with the use of social media and watching inflencers. Method: The practical part is focused on quantitative research conducted in June 2024. Data were collected through an anonymous online questionnaire and analyzed using Google Sheets. Calculations were performer using the chi-square test, with the signifikance level set at 5 %. The questionnaire, consisting of 19 close-endedn questions, was created by the author. Results: Four research questions were created. 1. Do girls consume more energy drinks than boys? The analysis showed no statistically significant difference in energy drink consumption between girls and boys (p = 0,558). 2. Do the reasons for consuming energy drinks differ between elementary school and grammar school students? There was a statistically highly significant difference (p = < 10-5 ), suggesting thet the reasons for consumption indeed differ between the groups. 3. Do girls maintain better hydration habits than boys? The results showed a statistically highly significant difference (p = < 10-5 ), but in favor of boys. Almost half of the girls surveyed (46,15 %) drank less than...