Příměstský tábor jako nástroj rozvoje volného času dětí
Suburban Camp as a Tool for Developing Children's Leisure Time
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200808Identifiers
Study Information System: 272481
Collections
- Kvalifikační práce [24359]
Author
Advisor
Referee
Klapálková, Veronika
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
5. 6. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
příměstský tábor|volný čas dětí|pedagogika volného času|mladší školní věk|sportovní a osobnostní rozvoj|sociální dovednostiKeywords (English)
suburban day camp|children's leisure time|leisure-time pedagogy|early school age|sport and per-sonal development|social skills(česky) Práce navrhuje potenciál sportovně zaměřeného příměstského tábora pro děti 6-11 let jako nástroje rozvoje volného času. Teoretická část vymezuje pedagogiku volného času, vývojová specifika cílové skupiny a legislativní požadavky na organizátory. V praktické části autor navrhl a vedl pětidenní tábor s kombinací týmových her, individuálních sportů a spokojenost a přínosy programu ověřil online dotazníkem. Závěr potvrzuje, že dobře připravený příměstský tábor účinně rozvíjí sociální kompetence, podporuje pozitivní vztah k pohybu a nabízí smysluplnou alternativu trávení volného času, pokud je program vyvážený a pravidelně evaluovaný.
(in English) The thesis explores the potential of a sports-oriented suburban day camp for children aged 6-11 as a tool for developing meaningful leisure time. The theoretical section delineates leisure-time pedagogy, the developmental specifics of the target group, and the legislative requirements for organisers. In the practical section the author designed and led a five-day camp that combined team games and individual sports, and verified participant satisfaction and programme benefits through an online questionnaire. The conclusion confirms that a well-prepared suburban camp effectively develops social competences, fosters a positive attitude toward physical activity, and offers a meaningful leisure-time alternative when the programme is balanced and regularly evaluated.