Skialpinismus ve školách v ČR
Ski mountaineering in schools in the Czech Republic
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200709Identifikátory
SIS: 273266
Kolekce
- Kvalifikační práce [9140]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bačáková, Radka
Fakulta / součást
Fakulta tělesné výchovy a sportu
Obor
Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání - Geografie se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra sportovních her
Datum obhajoby
19. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
školní lyžařské kurzy, skialp do škol, zimní aktivity, skialpinismusKlíčová slova (anglicky)
school ski courses, skialp to school, winter activities, skialpinismNázev: Skialpinismus na školách v ČR Cíle: Hlavním cílem bylo zmapovat současný stav skialpinismu v průběhu školních lyžařských kurzů ve vybraných školách. Zjistit jeho přínos, limity a ohlasy ze strany žáků a rodičů. Dílčími cíli bylo posoudit kompetence učitelů k výuce skialpinismu, porovnání s tradičním konceptem kurzů a zhodnocení zájmu žáků o tento sport. Metody: Výzkum byl realizován smíšenou metodou, kombinací kvantitativního dotazníkové šetření mezi žáky a kvalitativních polostrukturovaných rozhovorů se třemi respondenty, včetně zakladatele programu. Výsledky: Výsledky ukazují, že zapojení učitelé disponují potřebnými znalostmi a zkušenostmi pro vedení skialpinistických kurzů. Ohlasy žáků byly převážně pozitivní, přičemž 77 % respondentů by mělo zájem v tomto sportu pokračovat. Identifikovány byly však i nějaké nedostatky, zejména nízká informovanost o existenci projektu. Závěr: Lze konstatovat, že skialpinismus má potenciál stát se hodnotnou součástí školních programů. Jeho začlenění přináší nové možnosti pro rozvoj pohybové gramotnosti žáků, posiluje jejich vztah k přírodě a rozvíjí důležité kompetence využitelné i mimo sportovní prostředí. Klíčová slova: Školní lyžařské kurzy, skialp do škol, zimní aktivity, skialpinismus
Title: Ski mountaineering in schools in the Czech Republic Objectives: The main goal was to map the current situation of ski mountaineering during school ski courses in selected schools. To find out its benefits, limits and feedback from students and parents. The sub-objectives were to consider teachers' competences to teach ski mountaineering, comparison with the traditional course concept and evaluation of students' interest in this sport. Methods: The research was conducted using a mixed-method design, combining a quantitative survey of students and qualitative semi-structured interviews with three respondents, including the founder of the program. Results: The results show that the teachers involved have the necessary knowledge and experience to lead ski mountaineering courses. Student responses were mostly positive, with 77% of respondents interested in continuing the sport. However, some gaps were identified, in particular low awareness of the existence of the project. Conclusion: It can be stated that ski mountaineering has the potential to become a valuable part of school programmes. Its inclusion brings new opportunities for the development of pupils' physical literacy, strengthens their relationship with nature and develops important competences that can be used outside the sporting...